• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Eksjö, Jönköpings län och Eksjös kommun, i Jönköpings län. Det brinner i ett flerfamiljshus i centrala Eksjö med rökutveckling som följd. Alla i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

Färjan mellan Umeå och Vasa blir alltmer populär, framför allt för svenskarna. Foto: SVT

Rekordsiffror för Vasafärjan – svenska passagerare ökar

Publicerad

Färjan mellan Umeå och Vasa slog i år rekordsiffror. En av orsakerna bakom den ökande båttrafiken är att allt fler svenskar börjat lyfta blicken mot grannen i öst.
– Där har det skett en stor ökning, Finland och Vasa blir mera känt hela tiden, säger Peter Ståhlberg, VD för Wasaline till Vasabladet.

Mellan mars och maj månad i år slog färjan Wasaline rekord i passagerarantal och de bästa kvartalssiffrorna sedan starten 2013 uppmättes, något som Vasabladet var först att rapportera om. 

Bakom rekordsiffrorna finns flera olika faktorer.

– Vi har kört mera och även fått en mera attraktiv tidtabell från Umeå, så att man kan vara längre där. Och så kör vi resan snabbare nu, på bara tre och en halv timme. Vi har också haft en bra prisbild och inte just dumpat några priser, säger Peter Ståhlberg.

”Måste ju jämföra oss med marknaden”

Dessutom har man satsat på marknadsföringen, och framhävt de samarbeten som bedrivs med bland annat äventyrsbad och nöjespark i Vasa.

Samtidigt menar Ståhlberg att man får invänta siffrorna från hela marknaden för att kunna göra en bredare bedömning.

– Oftast följer vi samma cykel som de andra. När det går sämre för oss så brukar det vara hela trafiken som svackar, och när den går bra så går det bra för oss. Vi kan inte bara tycka att vi är jättebra om vi är bättre än i fjol, utan måste ju jämföra oss med marknaden, det är där vår mätare är.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer