Shell vann inte upphandlingen, som förutom Umeå kommun omfattade Sorsele kommun, Västerbottens Museum AB, Umeå Parkering AB, Umeå Kyrkliga samfällighet och Umeå Energi. Det var främst tillgången till bensinstationer som vägde över till Shells nackdel.
410 fordon av skilda slag
Upphandlingen gällde drivmedel till cirka 410 fordon innefattande personbilar, lätta lastbilar, lastbilar, gräsklippartraktorer, traktorer m m.
Bedömningen var att de skulle behöva tanka i genomsnitt cirka 21 gånger per år. Om 120 av de 410 fordonen tvingades åka fyra kilometer extra för att tanka gjordes bedömningen att det skulle behövas 20 minuter extra arbetstid för att utföra dessa tankningar. Kostnaden för detta, i form av arbetstid och driftkostnader för fordonet, bedömdes till 125 kr per tillfälle.
Strider mot LOU, anser Shell
Shells konkurrenter i upphandlingen har tätare mellan sina bensinstationer, och deras anbud bedömdes därför som förmånligare.
Shell tyckte att stationsplaceringen tillmättes för stor betydelse vid upphandlingen, vilket bolaget ansåg stod i strid med lagen om offentlig upphandling, LOU. Därför överklagades upphandlingen först till länsrätten och därefter till kammarrätten med kravet att upphandlingen skulle göras om.
Efter att ha förlorat i bägge instanserna begärde Shell att regeringsrätten skulle överpröva kammarrättens domslut. Men regeringsrätten tar inte upp saken, och därmed gäller kammarrättens avgörande till bensinbolagets nackdel.