Foto: SVT.

Skellefteå lägger miljoner på PR-byråer

Publicerad

De senaste fyra åren har Skellefteå kommun betalat PR-byråer närmare 36 miljoner kronor i olika kommunikationsinsatser – för att du ska tycka bättre om stan.

När ett företag vill nå ut med sitt budskap betalar de en reklambyrå som förpackar informationen så att nyhetsjournalister också ska vilja berätta om det på ett positivt sätt. Men även Skellefteå kommun, som jobbar hårt för att marknadsföra Skellefteå som en bra stad, anlitar PR-byråer.

– Vi behöver locka hit fler invånare, besökare och företag för att trygga framtiden på olika sätt. Precis som inom våra andra verksamheter har vi både egen personal och anlitar byråer där vi inte riktigt har kompetens, säger kommunchef Kristina Sundin Jonsson.

”Det är så man jobbar”

Skellefteå har avtal med Dixie PR, systerbolaget Krux CO och strategiska byrån WDO; tre bolag som senaste fyra åren fakturerat kommunen närmare 36 miljoner kronor.

– Det kan ju tolkas som mycket pengar i ett sammanhang men å andra sidan skiljer vi oss inte nämnvärt från andra kommuner. Det är såhär man jobbar idag, säger kommunchefen.

Utifrån de cirka 1150 fakturorna har Västerbottensnytt tittat närmare på ett femtiotal av de största.

Kommunen får mycket olika saker för pengarna; det är allt från näringslivssamarbeten och platsvarumärke till skolmatskampanjer. Men vad få kanske känner till är att när Västerbottensnytt berättar om kampanjerna så är det en reklambyrå som arrangerat alltihop.

– Allt måste ses i en helhet. Kommunens uppdrag har verkligen utvidgats; det ställer helt andra krav på oss och leder till att vi måste jobba mycket mer med kommunikation och information, säger hon och fortsätter:

– Människor idag kräver en helt annan kommunikation eftersom man via sociala medier är delaktiga på ett helt annat sätt, man vill veta vad vi fattar för beslut och vi försöker att bli alltmer öppna.

Parasiter skrämde turister

Kommunikationspengar har också gått till parasithantering för att inte skrämma bort turister, under fjolåret köpte man mittuppslaget i varje nummer av en tidning som uteslutande berättar positiva företagsnyheter och så har man satsat på en konferenser för de kreativa näringarna.

Skellefteå har också givit bidrag till en del filmer som finns på nätet, bland annat med Youtube-fenomenet Big Steve. Upphovsmakaren bakom honom heter Craig Dixon, och han har faktiskt synpunkter på kommunens sätt att hantera pengarna.

– I några fall där vi varit inblandade har det inte varit några riktiga uppföljningar för att se vad resultatet egentligen blev, så jag tror det är viktigt att försöka mäta och se vad som verkligen fungerar och inte när det gäller kommunikationssatsningar så att man får ut mesta möjliga av pengarna, säger han.

Och här får han medhåll av kommunchefen som tycker att det finns anledning för kommunen att vara självkritisk.

– Här har vi jättemycket kvar att göra när det gäller att utvärdera hur vi använder skattepengarna. Vi hade en revisionsrapport för två år sedan som påtalade just det här att vi behöver bli bättre på att utvärdera de mål vi sätter upp för vår kommunikation och information.

Vad kostar bilden av Skellefteå?

Just när det gäller extern informationsverksamhet var revisorerna kritiska; den interna kontrollen var inte tillräcklig och utvärderingen av resultat och effekter för dålig. Ledningen förnyar just nu kommunikationsstrategin för att det ska bli bättre, och planen är att den ska bli klar senare i år.

Men frågan är om prislappen för att skapa ”rätt” bild av Skellefteå får se ut hursomhelst.

– Det är klart att det finns ett tak och det diskuteras ju av politikerna som ytterst gör prioriteringarna men ibland är det svårt att säga vad som är viktigare än det andra eftersom allt ingår i en helhet, säger Kristina Sundin Jonsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.