Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Mikael Hellstadius, skoljuridisk expert, berättar om hur kommuner använder pengar för att locka till sig elever. Foto: SVT

Skoljuristen: Att locka elever med pengar kan vara regelbrott

Uppdaterad
Publicerad

I Västerbotten har flera kommuner börjat erbjuda elever pengar för att locka dem till sina gymnasieskolor. 22 500 kronor över tre år. Detta kan strida mot kommunallagens likställighetsprincip och föranleda ett vite mot kommunerna.

Bidraget på 750 kronor i månaden, tio månader om året i tre år, har väckt kritik hos närliggande gymnasieskolor som menar att det är fel sätt att konkurrera om elever, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

– Ska vi konkurrera med vad vi betalar? Vi blev förfasade när vi fick reda på det här, säger Anna Backman Wikström, rektor för en skola i en grannkommun till Ekot.

Kontroversiellt lockbete

Det är skillnad mellan att attrahera elever med datorer eller surfplattor och att locka dem med pengar, eftersom pengarna inte kan användas i undervisningen. Det menar Mikael Hellstadius, som är skoljuridisk expert och adjunkt i offentlig rätt vid Stockholms universitet.

– Det är så tydligt att detta är någonting helt annat. En surfplatta kan betraktas som ett läroverktyg, något som skolor ska tillhandahålla och som de får ersättning för att köpa in, säger han.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vad gymnasieelever på Malgomajskolan tycker om stipendiet på 750 kronor i månaden. Foto: Ante Fahlén

Kan få vite

Enligt Mikael Hellstadius kan skolornas lockbete strida mot kommunallagens likställighetprincip. Om skolinspektionen skulle göra en tillsyn kan det komma att kosta kommunen.

– Då är ett föreläggande, med eller utan vite, den troligaste åtgärden, säger han.

Den skoljuridiska experten har ”svårt att se att kommunen har rättslig grund för detta”. Hör varför i klippet högst upp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.