Det var under onsdagseftermiddagen som skoterhandlarna Motorbolaget i Umeå delade en bild på sin facebook-sida som föreställde smala och lättklädda kvinnor, feta lättklädda kvinnor, en transperson och två homosexuella män. Under varje bild finns ett namn på ett skotermärke.
Motorbolaget säljer det skotermärke som fick symboliseras av de smala bikinikvinnorna, men man saluför inte de övriga märkena. Enligt företagets vd Thomas Jansson har bilden spridits i skoterkretsar och han delade vidare den som ett skämt.
– Det handlade om ett impulsbeslut, det var inte ens en sekunds eftertanke, säger Thomas Jansson.
”Älskar reaktioner”
Bilden fick stor uppmärksamhet i sociala medier och företaget fick flera upprörda kommentarer. Bland annat ansågs bilden vara sexistisk.
När reaktionerna började strömma in skrev Motorbolaget ett svar på sin facebooksida:
”Skönt med reaktioner – vi älskar reaktioner och hatar mellanmjölk! Vi i branschen som älskar snöskoter – ni fattar och är med på tåget! Alla övriga, opinionsbildare och älskvärda medborgare i Sverige – fundera på vad ni själva värderar och vad ni själva förmedlar i tråden... Vi (som kör skoter) älskar alla, vi värderar alla lika – huvudsaken ni kör snöskoter.”
Men nu, så här dagen efter, backar företagets vd Thomas Jansson.
– Det här blev jättedumt. Vi är inga idioter, men det här gick helt enkelt för fort. Det saknades eftertanke, säger Thomas Jansson.
Nu har företaget bett om ursäkt i sociala medier.