Enligt Peter Swaffer på Haverikommissionen kommer det komma omfattande säkerhetsrekommendationer i slutrapporten. Foto: SVT, Haverikommissionen

Haverikommissionen: ”Säkerheten måste höjas”

Uppdaterad
Publicerad

Åtta fallskärmshoppare och en pilot omkom i flygolyckan i Umeå förra sommaren.

Nu vill Haverikommissionen att säkerheten höjs rejält vid fallskärmshoppning.

– Det kommer komma omfattande säkerhetsrekommendationer i slutrapporten, säger avdelningschef Peter Swaffer.

Statens Haverikommission hade som mål att publicera sin slutrapport efter flygolyckan i Umeå i mitten av juli. Men nu är nytt datum planerat till andra veckan i september. Anledningen till förseningen är bland annat att svar från vissa av remissinstanserna kommit in efter utlovat datum och att det varit semesterperiod.

Omfattande rekommendationer

Haverikommissionen anser sig veta hur olyckan gick till och vad de bakomliggande faktorerna var. Nu har fokus legat på att ta fram rekommendationer för att undvika att en liknande olycka inträffar igen.

Flygkraschen i Umeå

– Det finns tydliga säkerhetsrekommendationer i rapporten och de är omfattande, säger Peter Swaffer.

Öka säkerheten vid fallskärmshoppning

Under året har Transportstyrelsen betonat de nuvarande reglerna och Fallskärmsförbundet förtydligat reglerna gentemot klubbarna. Men nu kan det bli tal om faktiska regeländringar.

– Vi har haft möten med berörda myndigheter nationellt och internationellt för att förankra rekommendationerna från oss och jag är optimistisk vad gäller rapportens möjligheter att bidra till bättre flygsäkerhet inom flygverksamhet med fallskärmshoppning, säger Peter Swaffer.

Fotnot: Rekommendationerna från Haverikommissionen leder inte automatiskt till en regeländring utan det är upp till berörda myndigheter och organisationer att besluta hur och om det ska ske.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Umeå

Mer i ämnet