I Västerbottensteaterns version av Lars Molins 40-talsdrama Tre kärlekar är kostymerna förföriskt vackra. Foto: SVT

Stiligt mode i krigets skugga

Uppdaterad
Publicerad

I Västerbottensteaterns version av Lars Molins 40-talsdrama är kostymerna förföriskt vackra.

En av de stora kulturhändelserna i länet i sommar är Västerbottensteaterns uppsättning av Lars Molins 40-talsdrama Tre Kärlekar. Och det som fängslar publiken allra mest är kanske stilen.

Fyrtiotalet tar plats på teaterscenen i Skellefteå. Men det kunde ha vait en modevisning. En som vi aldrig ser oss mätta på.

– Många designers anser också att 40-talet är det vackraste av alla decennier, konstaterar scenografen Helena Weegar vid Västerbottensteatern.

Helena Weegar ansvarar för att 40-talets tidsanda färgar scenen i omarbetningen av Lars Molins tevesuccé Tre kärlekar. Och med all respekt för regissör och skådespelare – det är kläderna som gör mannen.

– De var stiliga på 40-talet. Och de var manliga med sina trenchcoats och hattar, reflekterar amatörskådespelaren Roger Öqvist som också är musiker i föreställningen.

Perioden mellan 1920 och 1969 är vintage, om man får tro retro-oraklet Elsa Billgren. Och efter alla filmer från Casablanca och framåt – och teveserier som Krigets vindar och senast den tyska Krigets unga hjärtan – tycks vi på något sätt känna oss hemma i det stiliga 40-talet, trots att det andra världskriget ständigt förmörkar horisonten.

– Jo, jag känner mig lite kluven. Man får inte göra det hela alltför romantiskt. Så jag har fått se upp, 40-talet var vackert men kriget fanns där. Och det syns även i föreställningen, säger Helena Weegar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.