En av de stora kulturhändelserna i länet i sommar är Västerbottensteaterns uppsättning av Lars Molins 40-talsdrama Tre Kärlekar. Och det som fängslar publiken allra mest är kanske stilen.
Fyrtiotalet tar plats på teaterscenen i Skellefteå. Men det kunde ha vait en modevisning. En som vi aldrig ser oss mätta på.
– Många designers anser också att 40-talet är det vackraste av alla decennier, konstaterar scenografen Helena Weegar vid Västerbottensteatern.
Helena Weegar ansvarar för att 40-talets tidsanda färgar scenen i omarbetningen av Lars Molins tevesuccé Tre kärlekar. Och med all respekt för regissör och skådespelare – det är kläderna som gör mannen.
– De var stiliga på 40-talet. Och de var manliga med sina trenchcoats och hattar, reflekterar amatörskådespelaren Roger Öqvist som också är musiker i föreställningen.
Perioden mellan 1920 och 1969 är vintage, om man får tro retro-oraklet Elsa Billgren. Och efter alla filmer från Casablanca och framåt – och teveserier som Krigets vindar och senast den tyska Krigets unga hjärtan – tycks vi på något sätt känna oss hemma i det stiliga 40-talet, trots att det andra världskriget ständigt förmörkar horisonten.
– Jo, jag känner mig lite kluven. Man får inte göra det hela alltför romantiskt. Så jag har fått se upp, 40-talet var vackert men kriget fanns där. Och det syns även i föreställningen, säger Helena Weegar.