Många köper mobilbiljett till Umeås lokalbussar – men tekniken strular, något som irriterar både passagerare och busschaufförer då det blir långa köer. Foto: SVT

Strul med scanning stressar passagerare och busschaufförer

Uppdaterad
Publicerad

För ett tag sedan infördes ett nytt system för att läsa av biljetter på lokalbussarna i Umeå.

Men detta fungerar långsamt och tekniken som skulle underlätta orsakar stress och irritation – hos både passagerare och chaufförer.

– Det är katastrofalt långsamt, säger Camilla Ingman, huvudskyddsombudet

När man ska åka buss i Umeå väljer många att köpa sina biljetter via mobiltelefonen. Närmare 30 procent av alla köp går genom appen, men väl på bussen när biljetten ska kontrolleras går det ofta långsamt.

– Man ser att de som åker med mobilbiljett får stå och vänta länge, eller så funkar det inte alls, säger Umeåbon Agneta Halvares Palmqvist.

Busschaufförerna: ”Katastrofalt långsamt”

Det tar alltså tid att scanna sin biljett. Av de busschaufförer som SVT pratat med är irritationen påtaglig, inte minst eftersom det ofta blir köer. Från fackets sida håller man med om att biljettavläsarna fungerar dåligt och man har framfört kritiken till Transdev.

– Vi har sagt att det är katastrofalt långsamt ända sedan de installerade de nya avläsarna. Vi klagade redan när de gamla kom, men nu längtar vi tillbaka, säger Camilla Ingman, huvudskyddsombud, och fortsätter:

– De borde testat några i taget istället för att installera på alla bussar samtidigt.

Förändring på gång

Och nu säger Harriet Söder, vd på Länstrafiken, att förändring är på gång. Hon menar att resenärerna i Umeå har vant sig vid de gamla läsarna, där man kunde lägga telefonen rakt emot – medan de nya avläsarna kräver att man håller telefonen med visst avstånd.

– Lägger du rakt emot så kommer du för nära och då läser den inte. Vi ska fästa små sarjer på maskinerna så det blir rätt avstånd när man lägger telefonen emot, säger Harriet Söder.

Att busschaufförer blir stressade, vad tänker du om det?

– Det är jättetråkigt och där har vi jättebra dialog med Transdev. Vi försöker lyssna på vad de har att säga och se till att göra förändringar utifrån de synpunkter vi får in, säger Harriet Söder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.