Folkhälsomyndigheten har under många år gjort en enkätundersökning bland landets 11-, 13- och 15-åringar, där man bland annat tittat på barnens motionsvanor.
Resultatet är på många sätt nedslående. WHO:s rekommendation är att man ska röra sig minst en timme om dagen, vilket bara en av sju elever når upp till.
– Man vet ju att fysisk aktivitet har samband med en rad olika hälsoutfall, men det finns också samband med kognitiva funktioner som sömnkvalitet och koncentrationsförmågan, säger Maria Corell som är utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skillnader mellan flickor och pojkar
Den fysiska aktiviteten har legat på en stadigt låg nivå under hela 2000-talet, och Maria Corell konstaterar att det finns skillnader både när det gäller pojkar och flickor och socioekonomisk status.
Flickor tränar mindre än pojkar och annan forskning visar att barn från familjer med låg socioekonomisk status tränar mindre ofta. Men det finns samtidigt en del positiva tendenser, framförallt bland pojkarna.
– Tittar man på träning, så ser man en tydlig ökning över tid. Andelen elever som tränar minst fyra gånger i veckan har ökat stadigt sedan 80-talet, säger Maria Corell.
Skolan, en arena för rörelse
Hon tycker att det är positivt med skolor, som likt Ersängsskolan, tar initiativ till mer rörelse.
– Jag tänker att det är jättebra, för i skolan finns alla barn. Skolan är ju en arena som når ut till alla.