Idag meddelade Swedbank att kontoret i Nordmaling kommer att försvinna. Sista öppningsdagen är onsdag 13 mars 2019.
– Allt fler kunder väljer att göra sina ärenden via internet och via mobiltelefonen, säger Stålfjäll, som är Swedbanks bankchef i Umeå och dess kranskommuner.
Han berättar att de flesta som besöker banken vill ha hjälp med större ärenden som tex husköp eller pension. Räkningar sköter de allra flesta via dator eller mobil.
”Gick med tunga steg”
– Det var med tunga steg som jag gick till kontoret i Nordmaling idag och meddelade beslutet. Det finns kunder där som kommer få problem framöver, framförallt äldre, säger han och fortsätter:
– Jag har full förståelse för kommunens frustration och även de kunder som kommer att drabbas. Men vi måste flytta resurserna dit de behövs som mest.
– Det är service som försvinner. Det är ett tecken på avveckling istället för utveckling. Vi har många äldre i kommunen som inte är digitala. Jag tror att de förlorar många kunder, säger kommunelrådet Madelaine Jakobsson.
– Jättefrustrerande! Det är inte direkt nära till Umeå, 5,5 mil. Väldigt många pendlar, det blir inte lätt att hitta tid att besöka banken, säger Madelaine Jakobsson (C).
”Kan inte begära att en 80-åring köper smartphone”
Sista öppningsdagen kommer kontoret i Nordmaling att bemanna upp, från dagens två anställda till fyra-fem personer samt bankchef.
– Vi ska försöka hinna hjälpa alla att installera och lära sig den nya tekniken så att det blir så bra som möjligt för alla, säger Mikael Stålfjäll.
– Det känns som en utopi. Man kan inte begära att en 80-åring ska köpa en smartphone och skaffa mobilt bank-id på två månader, säger kommunalrådet.
Stålfjäll. påpekar också att Swedbank går att nå dygnet runt på telefon och internet, alla dagar om året. Swedbank har tre kontor i Umeå.