Trollflöjten har satts upp otaliga gånger sedan den uruppfördes 1791. Men Mira Bartov, som regisserar NorrlandsOperans upplaga av klassikern, skulle gärna sätta upp tio versioner till.
– Det är ett verk som man aldrig kan bli färdig med. Det finns så väldigt mycket skatter i det verket. Det finns lek, det finns allvar, det finns hemligheter, det finns nycklar, det finns ledtrådar till väldigt många tankar som Mozart måste ha samlat på sig, berättar hon.
Fantasivärld utanför tid och rum
Ljus, mörker, kvinnligt, manligt i en fantasivärld utanför tid och rum. Mira Bartov tänker surrealism och kallar operan för en existensiell saga.
– Jag menar att det är en resa som sker på ett inre plan. Det är en slags inre resa och ett inre landskap som beskrivs.
Mira Bartov vill inte avslöja för mycket om sin version, men säger så här:
– Den tar historien och berättelsen, sagan, på allvar, för det ska man göra med sagor. Jag älskar sagor och jag tycker att vi behöver mer sagor, just för att de får oss att titta lite mer inåt.
Och det behövs, menar hon, i de tider vi lever i med kopior av realism på nätet, tv och i tidningar.
Mer av originalreplikerna
Mira Bartov har också plockat in mer av originalreplikerna i Trollflöjten -repliker som ofta strukits i andra uppsättningar.
– De visar att det här är en saga som Mozart tog på allvar. Man diskuterar väldigt djupa saker på ett lekfullt sätt.
För Kaiser N´kosi från Sydafrika är det här inte första gången han sjunger trollflöjten. Och verket är speciellt, menar han.
– Det är en av mina favoritoperor och varje gång jag får framföra den är jag välsignad, säger han.
Det är både musiken och budskapet i texterna som tilltalar honom.
– Det är en vacker tanke i operan att allt i världen är i balans, säger Kaiser N´kosi.
Trollflöjten har premiär den 20 september och tills dess ska kostym, scenografi, mask och allt annat falla på plats.
– Men grunden vi står på är trygg och färdig, avslutar Mira Bartov.