Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Utbyggnaden går långsamt trots tre utlysningar av stödpengar. Här är platserna där ingen vill bygga snabbladdare. Foto: SVT Design

Utbyggnaden av snabbladdare går långsamt – här är platserna där ingen vill bygga

Uppdaterad
Publicerad

Regeringens utbyggnad av snabbladdstationer i landet går segt. Långa tillståndsprocesser och för låg kapacitet i elnätet gör att flera platser riskerar att bli utan utlovade snabbladdare.

– Har man inte installerat laddstationen innan sista oktober kommer vi att kräva tillbaka pengarna, säger Hanna Eklöf på Trafikverket.

För två år sedan beslutade regeringen att stöd skulle betalas ut för att få snabbladdare på plats på så kallade ”vita fläckar” i Sverige. Målet var att det skulle finnas snabbladdstationer var tionde mil och pengar har utlysts i tre stödomgångar.

Men på flera platser i inlandet har ingen visat intresse för att söka stödpengarna. Och på orter som beviljats stöd har fortfarande ingen laddstation kommit på plats.

Långa tillståndsprocesser och för låg kapacitet i elnätet är några av hindren.

– Vi är beroende av elnätsföretagen för att få upp kapaciteten, sådana här investeringar tar tid, säger Björn Öster på Vattenfall incharge som är ett av företagen som beviljats investeringsstöd i inlandet.

Tidspress att få laddaren på plats

Och tiden är knapp – är inte snabbladdarna på plats innan slutet av oktober i år kräver Trafikverket tillbaka stödpengarna.

– När man sätter ett slutdatum till sista oktober så måste det vara förankrat med elnätsföretagen att det går att öka kapaciteten i elnätet tills dess, annars funkar det inte, säger Björn Öster.

Enligt Trafikverket beror villkoren i stödet på att uppdraget från regeringen är tidssatt till 2022 och att budgeten är lagd efter det.

– Vi är medvetna om utmaningarna, men vi hoppas att företagen tagit höjd för detta i sina tidsplaner, säger Hanna Eklöf, utredningsledare.

Hur många har hittills fått betala tillbaka investeringsstödet?

– På tre orter har vi än så länge riktat återkrav, men vi hoppas så klart att så många som möjligt hinner få upp snabbladdarna.

Hör Hanna Eklöf på Trafikverket svara på kritiken mot villkoren för stödpengarna i klippet.

Hanna Eklöf, Trafikverket, kommenterar problematiken kring få snabbladdare i glesbygd. Foto: SVT

Korpilompolo tätort, Pajala kommun

Pello, Övertorneå kommun

Niemisel, Luleå kommun

Porjus, Jokkmokks kommun

Puoltikasvaara, Gällivare kommun

Stora Sjöfallet, Gällivare kommun

Långträsk, Piteå kommun

Polcirkeln, Arjeplogs kommun

Norrbäck, Lycksele kommun

Stalon, Vilhelmina kommun

Kittelfjäll, Vilhelmina kommun

Lidsjöberg, Strömsunds kommun

Ramsjö, Ljusdals kommun

Stöllet, Torsby kommun

Källa: Trafikverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer