Foto: Viktor Lundmark/SVT

Usla laddmöjligheter sänker elbilsförsäljning i Norrlands inland

Uppdaterad
Publicerad

Intresset för elbilar skiljer sig stort i olika delar av landet. I sex norrländska kommuner har det inte registrerats en enda elbil i år.

Där är också de offentliga laddmöjligheterna snudd på obefintliga.

– Här kan jag säga att intresset är typ noll, säger bilförsäljaren Angelica Edlund i Malå.

Hör henne berätta mer i klippet.

Det har i år inte nyregistrerats en enda elbil i kommunerna Norsjö, Malå, Sorsele, Dorotea, Överkalix och Pajala, visar siffrorna på nyregistreringar från Statistiska centralbyrån.

Gemensamt för dessa norrländska kommuner är att de publika laddningsmöjligheterna är väldigt få. Bäst till ligger Överkalix med två offentliga laddstationer och tre laddpunkter, visar en kartläggning över laddinfrastrukturen i landet från elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle .

I Malå, Sorsele och Dorotea finns en offentlig laddstation per kommun. I Pajala och Norsjö finns inga publika laddningsmöjligheter.

Flest i höginkomstkommuner

Betydligt bättre är försäljningen i höginkomstkommuner som Danderyd, Solna, Nacka och Vellinge, där det fram till slutet på augusti i år såldes flest elbilar per invånare, enligt statistik som bilköpartjänsten Blipp har tagit fram via analysföretaget Vroom. 244 elbilar har registrerats i Danderyd i år.

Där är också den offentliga laddinfrastrukturen mer utvecklad: elva laddstationer och 91 laddpunkter i Danderyd. I Vellinge finns det 18 publika laddstationer och 61 laddpunkter.

Tobias Olsson, bilförsäljare på Folkes Bil i Vilhelmina, säger att många kunder visar ett intresse, men på grund av oro kring räckvidden kan de inte tänka sig att byta till en eldriven bil.

– Räckvidden är det största problemet. Trots att de marknadsför med att det ska räcka 50 mil när det är kallt stämmer det inte riktigt överens med verkligheten.

”Intresset är typ noll”

I Vilhelmina finns det endast tillgång till en offentlig laddstation i nuläget. I kommunen har fyra elbilar registrerats hittills i år.

– Om det inte finns möjlighet till snabbuppladdning i inlandet så är det inte heller någonting som lockar för kunder. Finns det möjlighet till att ladda så är det väl klart att fler kommer att kunna tänka sig att köpa.

I Malå går tankegångarna i samma riktning. Dels beror skepsisen på de långa avstånden och dels på att det behövs fler laddmöjligheter, säger Angelica Edlund, från Norrlands Bil i Malå.

– Här kan jag säga att intresset är typ noll. Först och främst har vi bara en laddstolpe och sedan när man hör folk prata så är det ingen som tror att det funkar här uppe. Det är avstånden till jobbet och sedan att vi har 25-30 minusgrader hela vintern. Man väntar tills man vet att bilen tar sig.

Hör Angelica Edlund berätta om det obefintliga intresset i Malå i klippet här ovanför.

Laddbara fordon och laddmöjligheter i Sverige (TT)

I Sverige finns i dag 266 613 laddbara fordon.

Av det totala antalet personbilar i Sverige är fem procent laddbara.

När det kommer till laddstationer finns det totalt 2 558 stycken och 13 707 laddpunkter. Detta motsvarar 0,05 publika laddpunkter per laddbart fordon.

Källa: Power Circle.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.