Häng med professorn Thomas Wågberg in i vätgasbilen Foto: SVT

Vätgasbilar spås ha nyckelroll i framtiden – Sverige ligger efter

Uppdaterad
Publicerad

Vätgasfordonet spås ha en nyckelroll för samhället i en hållbar framtid.

Men trots att utvecklingen går framåt i många europeiska länder verkar Sverige inte hänga med.

– Varför det har blivit så vet jag inte, men tyvärr verkar Sverige ligga efter konkurrentländerna, säger Mattias Persson, ingenjör på Svevia.

Lösningar för förnyelsebar energi är inte en enkel nöt att knäcka, men det är något som forskare, företagare och myndighetsrepresentanter diskuterat idag på Umeå Universitet. Något som fick extra stort fokus var vätgasbilen.

– Det finns många alternativ som vi måste använda oss av för att komma fram till ett hållbart samhälle. Vätgas är ett, men även batteridrift, el och solceller – man måste använda hela spektrat för att lösa detta, säger Thomas Wågberg, professor på Umeå Universitet.

Klimatkrisen

Vätgasfordonet spås ha viktig roll för samhället i en hållbar framtid.

– Något som stoppar tekniken är att det finns väldigt få vätgastankstationer i Sverige. Bara fyra stycken och de är i södra Sverige, säger Mattias Persson, ingenjör på Svevia.

Sverige ligger efter

I många länders görs nu satsningar för att integrera tekniken. Mattias Persson nämner bland annat Tyskland som exempel där man ska bygga 400 vätgastankstationer. Även Japan som ska bygga ett vätgasbaserat samhälle, men Sverige har inte kommit lika långt.

– Tyvärr verkar Sverige vara efter konkurrentländerna. Det man ska satsa på är att bygga upp infrastruktur och man kan få EU-pengar för detta.

Tycker du Sverige har varit flata och halkat efter?

– Jag är väl inte rätt person att bedöma det, men ja kanske.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatkrisen

Mer i ämnet