Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Allt vi säger granskas väldigt kritiskt”

Efter de kraftiga reaktionerna säger Lars-Erik Marklund att han skulle uttryckt sig annorlunda för att inte riskera att bli missförstådd.

Det var när landstingets kommunikationsdirektör Lars-Erik Marklund talade på Kommunikationsdagarna 17 i Umeå i slutet av augusti som han beskrev aktionsgruppens arbete på ett sätt som många Sollefteåbor uppfattade som fördummande.

– Uttryckte jag mig på ett sätt som kunde missförstås, skulle jag ha uttryckt mig annorlunda. Jag brukar använda ett humoristiskt anslag, säger Lars-Erik Marklund.

Allt ifrågasätts

Marklund skulle prata om kommunikationsutmaningar i ett nytt medielandskap och försökte beskriva svårigheterna för landstinget att förklara sitt agerande i frågan om nedläggningarna vid Sollefteå sjukhus.

– Allt vi säger granskas väldigt kritiskt och vad jag menade var att vad vi än säger så kommer det att ifrågasättas, förklarar Lars-Erik Marklund.

”Jorden är rund...”

”Om vi skulle påstå att jorden är rund från landstinget Västernorrland så skulle det också bli en väldigt lång tråd där man verkligen skulle vilja ha bevis ... på det här påståendet in i minsta liksom beräkning och uträkning”.

Klippet med det uttalandet har spridits på sociala medier efteråt och har fått många sollefteåbor att reagera upprört.

– Jag ville bara lyfta fram akutgruppens kunnande i spelet på den nya spelplanen, en spelplan som landstinget inte har lärt sig spela på ännu säger Marklund.

Svagt varumärke

Han trycker på att det här inte bara gäller sjukhusfrågan i Sollefteå, det är likadant i exempel frågorna om ett höghus på torget i Sundsvall eller rivningarna i Petersvik (Sundsvall).

– Hade inte vårt varumärke (landstingets) varit så svagt hade det varit lättare att komma ut med korrekt information, säger landstingets kommunikationsdirektör Lars-Erik Marklund.

Läs Marklunds eget svar på kritiken:

Visa

”Har den största respekten för engagemanget i Ådalen”

Tidningen Ångermanlands ledarsida den 19 september uppmärksammades min föreläsning vid Kommunikationsdagarna i Umeå. I ledaren framstår det som att jag beskriver invånarnas engagemang i sjukvårdsfrågor på ett nedsättande sätt. Det var aldrig min avsikt, snarare tvärtom.

I min föreläsning lyfte jag en specifik Facebook-grupp som ett exempel på en del av det förändrade medielandskapet. Vid min föreläsning framhöll jag gruppen som mycket kommunikativ, kompetent och strategisk. Min poäng med föreläsningen var framför allt att vi som landsting och regioner måste bli bättre på att kommunicera och skapa dialog i det nya medielandskapet.

Kommunikationsdagarna är ett tillfälle när kommunikatörer i landsting och regioner vartannat år delar såväl framgångar som utmaningar inom kommunikationsarbetet med varandra. Jag ombads att dela med mig av utmaningar i det nya medielandskap där invånarna nu blivit publicister med större möjlighet att granska, skriva, dela och debattera, vilket i grunden är positivt för demokratin. Målgruppen för föreläsningen var alltså inte makthavare eller beslutsfattare, som det sägs i ledaren, utan kommunikatörer i landsting och regioner.

Det strategiska beslut som beskrivs i Tidningen Ångermanlands ledare handlar inte på något sätt om att bojkotta dialogen med invånarna i Ådalen. Däremot har Landstinget Västernorrland valt att inte aktivt bemöta alla kommentarer och synpunkter som lyfts i diskussionsgrupper på sociala medier. Jag vill förtydliga att landstingspolitikerna självklart själva väljer hur och när de vill samtala och kommunicera med länets invånare.

Landstingets kommunikation ska speglas av respekt, öppenhet och relevans. Vi arbetar hårt för att säkerställa en god insyn i vår verksamhet. Ett tecken på det är att vårt diarium under föregående hanterade mer än dubbelt så många ärenden 2016 jämfört med året innan på begäran av journalister och invånare. Det finns ibland en uppfattning om att kommunikation handlar om att missleda, men sanningen är raka motsatsen. Vi ska självklart spegla en så korrekt bild som möjligt av landstingets breda verksamhet.

Om någon tagit sig illa vid av min föreläsning kan jag bara beklaga detta. Min avsikt var endast att berätta om mina erfarenheter kring ett förändrat medielandskap. Det med utgångspunkt från en aktuell fråga som berör och engagerar en stor del av länets befolkning. Deras engagemang har jag den största respekt för.

Lars-Erik Marklund

Kommunikationsdirektör Landstinget Västernorrland

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Krisen i Landstinget Västernorrland

Mer i ämnet