En rejäl modell över det tänkta stationsområdet som samhällsföreningen vill göra verklighet av står i Bygdsams lokaler i Bjästa. På den tänkta platsen finns redan infrastruktur och stickspår så några större ingrepp behövs inte.
– Hela samhället pratar ju om att vi ska åka mindre bil och 3,5 kilometer är mindre än 20 kilometer. De som pendlar söderut måste först åka två mil till Örnsköldsvik och sedan passera Bjästa igen på väg till sina arbeten, säger Ronny Sjögren, ordförande i Bjästaområdets samhällsförening.
Stort upptagningsområde
Enligt Ronny Sjögren skulle hållplatsen täcka hela Nätradalen och 8 000 potentiella pendlare. Men han lyfter också fram turismen som argument för att bygga en hållplats.
– Vill man ut i Höga kusten och skärgården så är det här den närmaste platsen att stiga av och på.
”Uppskattningsvis 12 miljoner”
Några uträkningar på vad det skulle kosta att bygga hållplatsen finns inte men med tanke på att det både finns väg fram till platsen och stickspår tror Ronny att det skulle kunna bli ett relativt billigt bygge.
– Jag uppskattar att det skulle kunna kosta 12 miljoner att bygga hållplatsen.
Trafikverket avgör
Örnsköldsviks kommun stöttar planerna på en pendlarhållplats och Region Västernorrland har tagit med förslaget i ”Koll2020”. Ett treårigt projekt med fokus på att underlätta, möjliggöra och stimulera till fler resor med kollektivtrafik. Men i slutändan är det Trafikverket som avgör om det blir någon hållplats.