Birgitta och Bengt Bygdén

Bröt båda benen vid sjukresa – nu bråkar tre om vem som bär ansvaret

Uppdaterad
Publicerad

I januari bröt Birgitta Bygdén båda sina ben vid en sjukresa från Sundsvalls sjukhus men forfarande ett halvår senare tvistar taxibolaget, Din Tur och Region Västernorrland om vem som bär ansvaret för olyckan.

Birgitta Bygdén föll ur sin rullstol när hon skulle lastas ur sjuktransporten. I fallet bröt hon bägge ben och länge ville det högra benet inte läka. En amputation hotade.

– Efter 7-8 veckor höll vi på att ge upp hoppet men i samråd med mamma bestämde sig läkarna för att vänta ytterligare några veckor och då kom läkningen igång, berättar sonen Anders Bygdén.

Föll i sjuktransporten

Själv berättar Birgitta om starka smärtor och starka morfindoser. Dessutom, efter en stroke för två och ett halvt år sedan är hon inte nöjd med den vändning hennes liv tagit.

– Det var ju synd att det skulle bli så här på slutet, men man får försöka att gilla läget, säger hon till SVT.

Föll ur rullstolen

Det var den 23 januari som olyckan inträffade. Birgitta hade besökt Sundsvalls sjukhus och hemma på Friggvägen i Sundsvall gick maken Bengt ut för att möta sjuktransporten. Han berättar att taxi normalt brukar backa upp och ställa sig plant vid urlastningen men den här gången ställde sig chauffören i en sluttning. Chauffören tog inga instruktioner eller goda råd berättar Bengt. ”Det skulle gå bra ändå”, sa han.

– Men han halkade till i snön och Birgitta föll framåt ur rullstolen. Vi skrek allihopa och förstod att det hänt något allvarligt, berättar Bengt Bygdén.

Ett ”gytter” av människor

Det blev ambulanstransport till Sundsvalls sjukhus där det konstaterades benbrott på båda benen, och i det läget kan ansvarsfrågan förefalla enkel att fastställa. Men inte.

Fortfarande tvistar taxibolaget, Din Tur och Region Västernorrland om vem som ska ersätta Birgitta Bygdén för olyckan och de svåra konsekvenserna. Sonen Anders Bygdén som skött myndighetskontakterna har slussats runt bland, som han beskriver det, ”ett gytter” av människor som inte tar ansvar för det som hänt.

Bryskt bemötande.

I ett bryskt mail skriver Din Tur, som är beställare av sjukresan, att man kommer ”att stänga ärendet” och att familjen får förhandla med taxibolaget. Taxibolaget å sin sida har hänvisat tillbaka till Din Tur och regionen.

– Egentligen är det inte pengarna som är viktigast för oss. Det viktigaste anspråket vi har är att de inblandade drar lärdom av vad som hänt. En så enkel sak som att mamma varit fastspänd i rullstolen när hon skulle lastas ur sjuktransporten hade gjort skillnad. Då hade olyckan aldrig inträffat.

Krav på säkerhetsbälte

Familjen har tagit ytterligare kontakt med Region Västernorrland, dels för att få klarhet i ersättningsfrågan, dels för att förmå regionen att se till att det finns säkerhetsbälten för rullstolsburna även vid in- och urlastning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.