Triagering är ett sätt att sortera och prioritera patienter som kommer till akuten. Det är den bedömningen som ligger till grund för vilka insatser som görs och vilken övervakning man ska ha.
– De som har hög prio är vi hos hela tiden och de som har lägre prio försöker vi titta till åtminstone var fjärde timme, förklarar Bodil Palm, verksamhetschef på akuten i Sundsvall.
Förstår oron
När det gäller Karin Wassman i Sundsvall som sökte vård för en allergisk situation och inte övervakades på drygt tre timmar, ser hon ingenting avvikande i det.
– Jag förstår att man kan bli orolig men det låter inte som om det är något konstigt i handläggningen.
– Det patienter som riskerar att bli försämrade har vi stenkoll på. De som inte har den övervakningen är de patienter där det inte finns den risken att man ska försämras medan man väntar.
Bemannar trots vakanser
På akuten i Sundsvall har man visserligen 16 vakanta sjukskötersketjänster men får ändå ihop schemat.
– Det täcker vi upp med hyrpersonal och övertidspass på egen personal så bemanningen per pass är god.
Tydligare kommunikation
Möjligen kan man behöva se över kommunikationen med patienterna, medger hon.
– Vi försöker att informera men det kan absolut vara så att vi inte når fram alla gånger.
Gjorde patienten rätt som sökte till akuten?
– Eftersom vi bedömde att hon skulle vara kvar tror jag absolut att hon gjorde rätt.
TRIAGE
Triagering är ett viktigt hjälpmedel för bedömning av patienters sjukdomstillstånd.
Triage kommer från franskans ”trier” och betyder sortera och prioritera. Triagering används i många europeiska länder och USA.
På akuten utförs triage av en sjuksköterska i team med undersköterska som är utbildade och tränade att använda metoden. Läkare finns som beslutsstöd.
Vid bedömningen utgår man från patientens symtpom, tillstånd och mätvärden.
källa: region Västernorrland