Det blev en övermäktig uppgift att hantera förväntningarna hos 30 000 personer som ville ha vaccin, samtidigt som endast 1700 doser fanns tillgängliga i länet. Så bokningen som öppnades under tisdagen stängdes senare samma dag.
– Många försökte boka och hittade inte tider, säger Karin Sellgren.
Senare under dagen upptäcktes ett fel i onlinebokningssystemet som gjorde det möjligt att dubbelboka tider.
– Det gjorde att vi helt plötsligt hade fler bokningar än vaccin att vaccinera med.
Nu har bokningen stängt och regionen kommer att sköta arbetet manuellt. Alla som tillhör fas 2 kommer istället att bli kontaktade av regionen. De äldsta i gruppen får vaccin först.
”Hade hoppats på förståelse”
Ekvationen med 1700 doser och inbjudan till 30 000 personer går inte ihop.
Hur tänkte ni där?
– Vi hade nog hoppats på en förståelse för att det skulle komma tider successivt. Men den kommunikationen har uppenbarligen inte varit riktigt tydlig från vår sida, konstaterar Karin Sellgren.
Vad hade ni kunnat göra annorlunda?
– Vi kanske skulle ha skickat ut färre brev, till en mindre grupp människor i första läget.
Varför har inte ni gjort prioriteringen- nu blir det ju först till kvarn?
– Vi diskuterade det, men vaccinationerna är frivilliga och vi såg en risk att vi skulle sitta med ombokningar.