Syftet är att lärarna ska lägga grunden för digitalisering och programmering för att barnen senare ska få utveckling vidare på grundskolan och i fortsatta livet.
Den nya läroplanen kräver att barn från ett års ålder ges möjlighet att utveckla digital kompetens vilket ses som positivt på Sörgårdens förskola i Fränsta.
– De upptäcker nya saker och ord och får inspiration, säger förskolepedagogen Amanda Hedelv.
Samspelet viktigt
Ulrika Jörgensen har arbetat som förskolepedagog under flera år på skolan och betonar att samspelet mellan människor är väldigt viktigt när barnen är så små, det handlar alltså inte om att barnen sitter ensamma med varsin läsplatta.
– Vi ersätter ju ingenting, utan det här fungerar som ett komplement, säger hon.
Viktigt steg
I Västernorrland är det flera förskoleverksamheter som arbetar för att implementera de digitala verktyg vilka den nya läroplanen kräver. Länets rektorer ser det som ett viktigt steg framåt.
– Vi måste kunna möta barnens intresse och nyfikenhet, säger Siv Sjödin, verksamhetschef för förskolan i Sollefteå.