Det finns beslut på att signalsystemet ERTMS, som testats av Norrtåg sedan 2010 då det infördes på Botniabanan mellan Umeå och Kramfors, ska införas nationellt, i hela Sveriges järnvägsnät.
Det väcker oro på flera håll. Dels för att systemet fungerat dåligt och orsakat förseningar och tågstopp och dels för att det blivit dyrt för Norrtågs ägare, de fyra regionerna i norr.
Enligt Olle Tiderman, teknisk chef Norrtåg AB, uppskattas kostnaden till mellan 200 och 250 miljoner kronor, som regionerna i Norr fått stå för.
Nu kräver Moderaterna i Västernorrland att staten, istället för regionerna, tar kostnaderna för implementeringen av det nya signalsystemet. Med sig har de också Stockholm.
Riksdagsledamot Jörgen Berglund (M), meddelar att han ska lyfta frågan i riksdagen och begära besked av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
En kommentar från infrastrukturminister Eneroth publiceras under dagen.
Vad är ERTMS?
ERTMS är ett standardiserat och digitaliserat signalsystem för järnvägstrafik.
Förkortningen står för European Rail Traffic Management och är ett EU-gemensamt signalsystem.
Signalsystemet är en förutsättning för höghastighetsjärnvägar, skriver Trafikverket.
Det är Trafikverket som ansvarar för införandet av ERTMS i Sverige.
Källa Trafikverket