Under tre år framåt ska Kvarkenrådet driva projektet Destination Kvarken. Tanken är att företag inom besöksnäringen ska samarbeta mer kring gemensam produktutveckling.
– Projektet möjliggör att produktpaketen lyfts fram i större sammanhang vid både internationella och nationella resemässor, workshops och även digitalt. säger projektledare Marianne Sjöström, Kvarkenrådet, i ett pressmeddelande.
Nya målgrupper
Flera destinationsbolag på den finska sidan är med i projektet och från Sverige deltar Visit Umeå och Höga Kusten Destinationsutveckling.
– Vi har mycket goda erfarenheter av tidigare gränsöverskridande samarbete inom besöksnäringen som har lett till fler affärer och ökad exponering för Höga Kusten. Därför ser vi nu fram emot att fördjupa samarbetet ytterligare för att tillsammans med andra starka aktörer erbjuda destinationens utbud till nya målgrupper som vi inte hade kunnat bearbeta på egen hand, säger Maarja Edman, analysansvarig på Höga Kusten Destinationsutveckling.