Bad i Bönhamn. Turismen i Höga Kusten ska utvecklas genom samarbete över Bottenhavet i det nya EU-projektet ”Destination Kvarken”. Foto: Fredrik Forsgren/SVT

EU-projekt ska locka fler turister till Höga Kusten

Publicerad

Ett nytt svenskt-finskt EU-projekt, Destination Kvarken, har precis sett dagens ljus. Med samarbete och gemensam marknadsföring ska fler turister lockas till bägge sidor av Bottenhavet.

Under tre år framåt ska Kvarkenrådet driva projektet Destination Kvarken. Tanken är att företag inom besöksnäringen ska samarbeta mer kring gemensam produktutveckling. 

– Projektet möjliggör att produktpaketen lyfts fram i större sammanhang vid både internationella och nationella resemässor, workshops och även digitalt. säger projektledare Marianne Sjöström, Kvarkenrådet, i ett pressmeddelande.

Nya målgrupper

Flera destinationsbolag på den finska sidan är med  i projektet och från Sverige deltar Visit Umeå och Höga Kusten Destinationsutveckling.

– Vi har mycket goda erfarenheter av tidigare gränsöverskridande samarbete inom besöksnäringen som har lett till fler affärer och ökad exponering för Höga Kusten. Därför ser vi nu fram emot att fördjupa samarbetet ytterligare för att tillsammans med andra starka aktörer erbjuda destinationens utbud till nya målgrupper som vi inte hade kunnat bearbeta på egen hand, säger Maarja Edman, analysansvarig på Höga Kusten Destinationsutveckling.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.