Konstruktören hade inte räknat med böjkrafterna när betongfundamenten monterades. Sju av åtta bultar gick av när ett betongfundament lossnade i början av auguisti och krossade en bil. Det visar Trafikverkets utredning som nu blivit klar.
30 ton tunga element
Det 30 ton tunga betongfundamentet var ett av tre som satt upphängda över en port. Det hade ingen bärande funktion. Trafikverkets utredning visar att den tunga belastningen på bultarna gav för stora skjuvkrafter för att de skulle hålla i längden. Bultarna slets helt enkelt av.
Nu ses konstruktionen över. Nya betongelement ska ersätta de som varit underdimensionerad och det blir Trafikverkets entreprenör som står för räkningen.
– Den här kostnaden kommer inte att belasta Trafikverket det är alla parter överens om, säger Magnus Lundberg, projektledare för E4-projektet genom Sundsvall.
Fler felberäkningar?
Frågan är om det finns fler felberäkningar i nya bron?
– Vi har gjort stickprovskontroller av ritningar och beräkningar genom hela byggtidenoch det finns inget som tyder på annat än att det är ett gediget jobb. Jag har stort förtroende för hur arbetet utförts, säger Lundberg.
Haveriutredningen har gjorts i två delar. Dels har entreprenören, det tysk-danska konglomeratet JVS, utrett orsaken. Dels har Trafikverket gjort en egen oberoende utredning. Båda är överens om vad som orsakade raset.