Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Han forskar om skolsystemet och elevhälsa. Vad är det som orsakar stress och vilka är det som främst drabbas? Vad tänker han kan behöva ändras? Hör Björn Högberg svara på tre frågor om detta. Foto: Anders Wiklund/TT, Mattias Pettersson/Umeå Universitet

Forskaren Björn Högberg om elevers stress i skolan: ”Skolan mer bedömningstung”

Publicerad

Förändringarna i skolan sedan början av 2010-talet kan ha bidragit till mer stress och psykisk ohälsa hos eleverna. Det menar forskaren Björn Högberg vid Umeå universitet.

– Den skolrelaterade stressen är delvis en rationell respons på hur samhället är strukturerat, alltså den betydelse skolan har för människors möjligheter i livet.

Björn Högberg undervisar på institutet för socialt arbete på Umeå universitet. Han forskar också om skolan, skolpolitiken och sambandet mellan skolan och elevers välmående.

– Det mesta tyder på att skolan har blivit mer bedömningstung och att lärarna spenderar mer tid med att bedöma elever och att dokumentera bedömningen, säger han.

Unga och psykisk ohälsa

Han förklarar också hur mekanismen Loss Aversion tillsammans med dagens skolsystem kan förstärka problemen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Loss Aversion. Hur påverkar det eleverna i skolan? Björn Högberg ser att man byggt in aspekter i svenska skolan som förstärker det psykologiska draget hos de som redan har det och det blir en strategi för eleverna som försvårar utveckling. Foto: SVT

Resultat i skolan får allt större betydelse

Insatserna och resultaten i skolan upplevs också bli allt mer avgörande för elevens framtid.

– Min morfar behövde inte prestera bra i skolan för att få ett jobb och ett gott liv. Idag är det tydligt att den som misslyckas i skolan får det svårt senare i livet.

Han ser också en social stress. Framför allt i storstadsområdena. Där det blir viktigt att komma in på ”rätt skola”.

I videon högst upp i artikeln svarar Björn Högberg på tre frågor om sin forskning kring elever och skolan.

VAD ÄR LOSS AVERSION/FÖRLUSTAVERSION?

Psykologisk och ekonomiskt begrepp.

Tendensen att vara mer känslig för negativa utfall än för positiva kallas för förlustaversion och är en av de mest väldokumenterade avvikelserna från rationellt beslutsfattande.

Inom ekonomi och beslutsteori refererar förlustaversion till människors starka benägenhet att undvika förluster framför att skaffa sig vinster.

Enkelt förklarat – så funkar det

Begreppet menar att smärtan av förlust är dubbelt så kraftfull som nöjet av en vinst.

Enkelt uttryckt: det är bättre att inte förlora 200 kronor än att hitta 200 kronor.

Förlustaversion demonstrerades första gången av Amos Tversky och Daniel Kahneman.

källa: Institutet för näringslivsforskning och The decision lab bland annat

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Unga och psykisk ohälsa

Mer i ämnet