I mitten av februari överlämnades flygutredningen till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Där föreslås att fler regionala flygplatser ska ingå i Swedavia som driver det nationella basutbudet av flygplatser i Sverige. Där föreslås också att den allmänna trafikplikten ändras och att bland annat Kramfors avvecklas och ersätts med marktransport till Sundsvall-Timrå, något som Örnsköldsviks allehanda nyligen rapporterade om.
– Det blir fruktansvärt långa dagar om man ska åka ner till Stockholm, jobba en hel dag och sen åka tillbaka samma dag, säger Enroth.
Regionalt inflytande
Utredningen föreslår också ett utökat regionalt inflytande och möjlighet för kommunala och regionala myndigheter att föreslå och finansiera flyglinjer med allmän trafikplikt.
– Det är bra att utredaren tar till fasta att hela Sverige ska leva, men detta förslag innebär att större delen av Kramfors och Sollefteå får ingen tillgänglighet till Stockholm, säger Per Enroth.
Inte varit på plats
Enligt Per Enroth har inte utredaren besökt flygplatsen i Kramfors.
– Att då rekommendera att Höga Kusten Airport ska läggas ner utan att besöka flygplatsen eller någon av kommunerna ser vi som allvarligt, säger Per Enroth.
Förslaget ska nu ut på remiss.
Hör flygplatschefen berätta mer om förslaget i videon ovan.