I Härnösands kommun finns ett närvaroteam som jobbar med elever med hög frånvaro. Det senaste året har de lyckats mer än halvera frånvaron. Vi har träffat en mamma vars barn inte klarar av att gå till skolan, men nu är på väg tillbaka.
– Det känns jättebra för mitt barn när någon frågar hur det har gått på skolan idag. Sedan behöver de inte veta att skolarbetet inte har varit på skolan i klassrummet, utan skolan har varit tillsammans med Anette i närvaroteamet, säger mamman.
Kollar frånvaron regelbundet
Samordnaren Anette Gustafsson bildar tillsammans med en speciallärare och en halvtid från socialtjänsten närvaroteamet i Härnösands kommun. De jobbar mot elever från sju år upp till 20 år. Och just närvaron i klassrummet är viktig att ha koll på.
– Jag sitter ju och tittar på alla våra elever från årskurs ett upp till sista året på gymnasiet för att spana efter de elever som har väldigt hög frånvaro och det gör jag ju ganska så regelbundet, säger Anette Gustafsson.
– Skolan är kanske inte en miljö där man orkar vara om man har problem. Eftersom mitt barn tycker egentligen om kompisarna, tycker om ämnena, tycker egentligen på något sätt om skolan, men orken finns inte att gå dit, säger mamman.
Glädjande statistik
Närvaroteamet har fört statistik på grundskoleelever som har haft mer än 35 procents giltig och ogiltig frånvaro under de tre senaste läsåren. 2014 var det 47 elever och 2015 var det 43 som hade så hög frånvaro. Men under fjolåret upptäckte de att antalet mer än halverats. Då var det16 elever som hade mer än 35 procents frånvaro.
– Jag gick in till mina kamrater i centrala elevhälsan och sa: Yes vi har gjort det. Det känns faktiskt som en stor framgångsfaktor att det har blivit en så stor skillnad och då tänker jag inte på vårt arbete, utan jag tänker faktiskt på våra barn, säger Anette Gustafsson.
Deras strategi har varit att synliggöra alla elevers frånvaro.
Viktigt samarbete
– Det som vi har som en fördel är ju det att det går att ha koll på så många elever som vi har i kommunen, just därför att det är en relativt liten kommun. Jag tror faktiskt att de allra flest blir kända på ett eller annat sätt, säger Anette Gustafsson.
– Mitt barn har känt sig sett och känt att här finns det en vuxen som finns till för mig och jag känner mig trygg och samtidigt att det är lite fast hand. Det går inte att vara hemma för att man är trött, nu är klockan åtta och då ska man iväg och så, säger mamman.
Närvaroteamet har ett samarbete med både den lokala och centrala skolhälsan. Och samarbetet mellan olika professioner är något som vill till för att få eleverna tillbaka till skolan.
Måste få med sig föräldrar
– En positiv faktor i det här, det är samarbetet med socialtjänsten från våran sida. Det tajta samarbetet vi får med dom genom att närvaroteamet är riggat på det sätt det är, det är en av de framgångsfaktorer vi har. För om vi tror att vi alltid ska kunna klara allting själv, då tror jag vi är farligt ute. Tillsammans gör vi det möjligt, säger Mona Edwall Wiklund, verksamhetschef för elevhälsan.
För att en frånvarande elev ska ta sig tillbaka krävs det att skolan bygger upp en bra relation till eleven, men det är också viktigt att få med sig föräldrarna.
– Man kan inte göra det här arbetet om inte man har föräldrarna med sig och man kan ha ett bra samarbete med dom. Och det finns ingen förälder hittills som vi har träffat, som inte vill att barnet ska vara i skolan, säger samordnare Anette Gustafsson.