Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hans Selling är oroad, men optimistisk. Foto: Tiffany Lind/SVT

GIF Sundsvall i ekonomisk kris – vädjar om hjälp

Publicerad

Krisstämpel – igen.
GIF Sundsvall förväntas göra ett minusresultat på 7,4 miljoner kronor i år.
– Det är kris, säger klubbens ordförande Hans Selling.

GIF Sundsvall lider av kroniskt dålig ekonomi. Nu skriker det röda siffror i klubbens budget för i år. Det pekar på minus 7,4 miljoner kronor. Då är det redan inräknat att klubben förväntas göra spelarförsäljningar på fem miljoner kronor den här säsongen.

Klubbens ordförande Hans Selling är orolig och chockad. Den här usla ekonomin hade han inte räknat med när han tog över som ordförande för klubben.

– Jag känner mig lurad. Det här har varit ett heltidsuppdrag, det räknade jag inte med, säger han och menar att klubben från och med nu ska bli helt transparenta.

Lösningar ska finnas

Men lösningar på den ekonomiska krisen ska finnas och Selling är trots allt optimistisk. Bland annat vädjar klubben till fansen och det lokala näringslivet.

– Vi ska gå ut med en kampanj till privatpersoner som får swisha 600 kronor och de får en halsduk. Det blir ett bevis på att de har räddat oss. Får vi in 5000-6000 som gör det kommer vi att få in 3,5 miljoner kronor. Då tycker jag att näringslivet kan dubbla det, säger Hans Selling.

Sundsvallsonen – och utlandsproffset – Emil Forsberg har via kommentarsfältet på Giffarnas instagraminlägg meddelat att han vill köpa halsdukar till ett värde av 60 000 kronor.

”Spelarna chockade”

Det sportsliga kommer inte att påverkas av att siffrorna i budgeten visar på minus.

– Jag tog det här med spelarna och de var chockade. Men jag sa att de inte behövde vara oroliga över lönerna. De kommer betalas ut.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer