Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Alla bara försvann” – Jeanette starkt kritisk till resebolagets hantering Foto: SVT/SkärmdumpVisa alla (2)
Visa alla (2)

Jeanette hemma igen efter kaosresa med Detur

Uppdaterad
Publicerad

Jeanette Tjernberg pustar ut över att äntligen vara hemma igen från en resa som blev något helt annat än hon hade tänkt sig.
”Fruktansvärt”, tycker hon om resebolaget Deturs hantering av problemen.

Jeanette från Sundsvall har rest ett antal gånger tidigare med samma researrangör utan att det varit några problem, men under den här senaste resan till Alanya i Turkiet blev det mesta fel.

– Alla försvann, det fanns ingen att kontakta, berättar hon. 

– Vem skulle jag ringa, hade jag ens en flygstol hem?

Jagades av hotellchefen

När det stod klart för de ansvariga på hennes hotell att betalningen skulle utebli från Detur så började de kräva att de strandsatta resenärerna skulle betala för rummen.

Jeanette Tjernberg vill inte betala för boende en gång till, och vägrade.

– Jag hade chefen för hotellet efter mig som vill ha betalt, berättar hon.

”Kommer nog aldrig att få se de pengarna igen”

Nu är Jeanette hemma i Sundsvall igen, men med fler reseproblem runt hörnet. 

Innan problemen med Detur började hade hon bokat en vårresa resebolaget.

– Jag har redan betalat 90 procent av den resan,  men jag har ingen aning om just nu vad som kommer att hända med det här.

– Det är nog så att jag aldrig kommer att få se de pengarna igen, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kaoset kring Detur

Mer i ämnet