Bilister riskerar att få sina fordon skadade av brister i vägarna. Hur ser det ut där du bor? Foto: Fredrik Sandberg/TT

Chatt: Hur är vägarna där du bor?

Uppdaterad
Publicerad

Många bilister får skador på sina bilar som följd av potthål och vassa stenar. Hur är det där du bor – berätta i vår chatt.

Hur är vägarna där du bor?

Patric • Såå jäkla idiotiskt att prioritera att bygga gång å cykel vägar från ljustadalen till Birsta och framförallt gamla e4an från Kvissleby in till stan istället för att lägga pengarna på att kanske upprusta befintliga bilvägar som är i uruselt skick 🤬🤬 tillägga att de finns redan en gång å cykelväg från Kvissleby till stan också nere vid vattnet! Och hur många använder den idag? För dom flesta som jobbar i stan och bor Kvissleby/Njurunda åker bil till och från jobbet och resten buss.. så hur tänkte dumma Sundsvall kommun där skulle jag vilja veta? AVGÅ alla ansvariga direkt..

Göran • "gamla E4" bredsand har varit "uppgrävd" i ett år. Ska vara färdignästa höst. Besvärligt för privat personer med ett helvet för bussar. Många extra kostnader och besvär. Är det verkligen lönsamt för miljö och trafiksäkerhet ?

Boende i stan • Klockgjutaregatan skrapades sönder i vinter av en vägskrapa och utöver det är det stora potthål längs hela vägen som urholkas då det regnar eftersom vattnet rinner mitt i vägen. Regnvatten samlas också i korsningen Västra Långgatan / Klockgjutaregatan. Vi i området kallar det för Klockgjutaresjön.

Jag har absolut noll tillit till att kommunens vägproblem kommer åtgärdas. Nästa bil jag köper kommer vara någon form av oömt terrängfordon som kan ta sig fram på Sundsvalls gator utan att falla i bitar.

Sandra • Vägarna i Västernorrland och Örnsköldsviks kommun är helt bedrövliga. Bor i glesbygden, men det är ju snudd u-land även inne i tätorten i staden. Har tappat räkningen på hur mycket pengar vi fått lägga på bilreparationer genom åren. Men förra vart det 35.000kr….. Bilarna går sönder av det här, och grusvägarna ut till oss är fulla av potthål hela jäkla tiden. Det var bättre skött för några år sedan. Men sedan dom bytt vägunderhållare så är det rent katastrof.

Hurre • Har bara fina vägar hos mig!

Åsa • Man gör vägbullor som förstör bilen efter Juniskärsvägen. Man kan inte ens göra såna längre så man får ner farten, utan att förstöra bilen hur sakta man än kör över. Helt fel konstruerade. Ett nytt projekt från vägverket, och vi skall vara dem de testa sina idiotiska projekt på.

lena • Hur är det med allt glas på E4 vid Bredsand höger körfällt sida från stan som legat där i flera månader. Man undra ju vem skall ta upp det

Danuta Soja • Piteåvägen i Sundsvall. Vägen har stora sprickor och hål. Ett stort gupp på höger sida. Vägen har varit dålig länge.

Ulla • Lustigt frågan kommer nu då vägarna kring Sundsvall förbättras.
Har själv fått reparera stötdämparna på bilens vänstra sida efter att ha kört ner i ett djupt potthål. Kostnad 6,5'. Hur ska JAG kunna bevisa vägens brist? Veckan efter var potthålet lagat.
Reparerat o bytt bilens framruta efter blästring o stenskott på nya E4 söder om Sundsvall.
Mycket höga, tvära asfaltkanter på väg 562 söder om Sundsvall som skadar däcken. I skymning/mörker är dessa ouppmärkta kanter svåra att se.
Men tacksam att man äntligen lyckats måla linjer i rondellen under E4 södra brofästet (Sundsvall). Där har folk kört på alla upptänkliga sätt. Även mot färdriktningen.

Inte bara Norrland • Det är alltid Norrland som dras upp när det blir tal om dåliga vägar men sydöstra Sverige med Blekinge och Kalmar län speciellt har sedan 70-talet varit det glömda underhållets landskap. Sedan 70-talet har folk dött varje år i olyckor på pulsådern E22. Visst har en del gjorts men massor återstår. Viltstängsel saknas och vägen är undermålig för den trafikmängd den hanterar. Likaså är underhållet på de mindre vägarna i länen helt uteblivet eller bedrövligt. Visst, det klimat med tjälproblem och liknande som finns i Norrland finns inte i södra Sverige men tro inte för ett ögonblick att Norrland är ensamt med dessa problem. Blekinge har Sveriges sämsta mobiltäckning på vägarna, sämre eller i paritet med Norrlands inland men media fokuserar nästan helt på Norrland

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.