Vädret var hårt på Östersjön den ödestigra natten för tjugofem år sedan, kraftiga vindar och höga vågor. Estonias bogvisir höll inte för påfrestningarna utan lossnade. Fartyget började ta in vatten och kantrade.
Väcktes av Mayday-anropet
Kapten Hans Modig befann sig ombord på sitt fartyg Silja Symphony när nödsignalerna kom.
– Jag blev purrad via telefon från bryggan och blev meddelad att det var ett mayday-anrop.
Han fick även veta att fartyget i nöd var Estonia och förstod att det var allvarligt eftersom det var många passagerare inblandade. På bryggan lyssnade Hans på radiotrafiken mellan Estonia och hans finsktalande kollegor på bland annat Silja Europa. Han hörde hur rösterna stegrades och att Estonias besättning var bekymrade och rädda.
Sjönk snabbt
Silja Symphony styrde mot haveristen i tjugo knop och beräknades nå Estonia på en timme. De såg nödsignalerna men innan man hann fram hade Estonia sjunkit. Man beräknar att Estonia sjönk inom en halvtimme efter den första nödsignalen.
– Det var några båtar som var närmare och de meddelade att radarekot försvunnit, berättar Hans Modig.
Helikoptrar landade på Symphony
När Symphony kom fram syntes livflottar, livbåtar och människor i vattnet. Men vädret var för hårt för att de skulle kunna sjösätta sina egna båtar. De tvingades vänta på räddningshelikoptrarna, när de kommit kunde ytbärgarna lyfta de nödställda ur det kalla vattnet. De fördes sedan i säkerhet på de olika fartygen som samlats.
Tjugo överlevare togs omhand ombord på Silja Symphony. Men av Estonias rapporterade 989 passagerare omkom 852.
Hör mer om Hans Modigs upplevelser i klippet.