Örnsköldsviks flygplats blir först i världen att fjärrstyras från annat flygledartorn.

Klart med fjärrstyrning i Örnsköldsvik

Uppdaterad
Publicerad

Sedan hösten 2013 har Örnsköldsvik Airport varit pilotflygplats med fjärrstyrd flygledning. Nu har Transportstyrelsen gett besked om att fjärrstyrningen kan övergå i skarpt läge senare i år.

I och med driftsättningen blir Örnsköldsviks flygplats den första i världen som trafikleds från distans. Det formella beskedet från Transportstyrelsen väntas komma i höst.

– Beskedet från Transportstyrelsen är mycket välkommet och ett kvitto på att LFV har utvecklat en säker lösning för flygtrafikledning på distans. Det är ett helt nytt sätt att bedriva trafikledning och kommer att betyda mycket för våra kunder och hela branschen, säger Luftfartsverkets generaldirektör Olle Sundin.

Fjärrstyrd flygledning

Örnsköldsviks flygplats har utrustats med flera kameror och sensorer som kan fjärrstyras från ett annat flygledartorn. Allt sker i realtid och tas i det här fallet emot i ett torn på flygplatsen i Sundsvall. Det kameror och sensorer registrerar projiceras en 360-gradersvy.

– Fjärrstyrda torn är ett alternativ till traditionell flygtrafiktjänst och det öppnar nya möjligheter för flygplatser som Örnsköldsvik Airport, säger flygplatschef Robert Gyllroth.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fjärrstyrd flygledning

Mer i ämnet