Flygledningen på Midlanda privatiserad

Publicerad

Från 1 januari är det bolaget Saab Digital Air Traffic Solutions, SDATS som sköter trafikledningen på Sundsvall-Timrå flygplats och på Örnsköldsviks flygplats. Den delvis privatiserade flygledningen är ett led i lanseringen av fjärrstyrningssystemet som SDATS vill sälja på den internationella marknaden.

Att Saab Digital Air Traffic Solutions, SDATS nu efter årsskiftet tar över verksamheten på Sundsvall-Timrå flygplats är ett tydligt steg mot fortsatt utveckling av fjärrstyrd flygledning och draghjälp i lanseringen av det framtagna systemet.

– Avtalet är en viktig och glädjande milstolpe för Saab och LFV (Luftfartsverket). Vi har nu gemensamt uppnått ett mål för SDATS och kan fortsätta expansionen, säger Per Kjellander, operativ chef LFV, enligt ett pressmeddelande från Saab.

Hård kritik

Trots hård kritik, bland annat från Svensk pilotförening som anser att man äventyrar flygsäkerheten, och trots att verksamheten i Sundsvall och Örnsköldsvik drabbats av tekniska problem pågår utbyggnaden av fjärrstyrningstekniken för fullt. Kontrakt har skrivits om att fjärrstyra Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö flygplatser från Arlanda där en ledningscentral är under uppförande.

Samarbetet mellan ett statligt verk som LFV och privatägda Saab har mött kritik, bland annat eftersom insynen i bolaget är begränsad och prislappen på utvecklingen och uppbyggnaden av verksamheten i Sundsvall och Örnsköldsvik till stor del hemlighållits.

Internationell försäljning

SDATS bildades 2016 som ett så kallat joint venture företag av Saab och LFV. Ett samarbete där LFV och Saab bildat ett aktiebolag för att utveckla tekniken med fjärrstyrning av flygledning. Ambitionen är att fjärrstyra i princip alla stora svenska flygplatser från Arlanda men också att sälja systemet på den internationella marknaden.

Positiv rapport till regeringen

Strax innan årsskiftet lämnade LFV en rapport om fjärrstyrningsprojektet till regeringen. Inte särskilt överraskande beskriver LFV-rapporten systemet, som LFV tillsammans med Saab alltså ska sälja internationellt, på ett överlag mycket positivt sätt.

De driftproblem som uppstått i Sundsvall och Örnsköldsvik nämns endast i korta ordalag:

”Ett felutfall rörande försörjningsystem till RTS har skett vid RTC Sundsvall sedan införandet av RTS 2015, som påverkat pågåendeflygtrafik. Fyra felutfall rörande försörjningssystem till RTS har skett som påverkat planeradflygtrafik. Inget av ovanstående felutfall har haft påverkan på flygsäkerheten, utan enbart på regulariteten.”

Rapporten redovisar även kritik som framkommit i de synpunkter man inhämtat från länsstyrelser, regioner och landsting. Länsstyrelsen i Jämtlands län avstyrker till exempel en eventuell utökad lokal flygtrafikledning på distans inom det statliga utbudet och för den egna flygplatsen.

Det mesta talar för att Saab och LFV ostört kan bygga ut fjärrstyrningen av svenska flygplatser och fortsätta den internationella lanseringen av systemet.

Artikeln har korrigerats angående innehållet i LFV:s rapport till regeringen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fjärrstyrd flygledning

Mer i ämnet