Robert Rosén, mediaanalytiker och tidigare själv chefredaktör på Gefle Dagblad -Kapitalbehovet hos Mittmedia är skriande – pengarna är slut, säger han.

”Mittmedia konkursmässigt”

Publicerad

Nyheten slog ner som en bomb i december. Tidningsjätten Mittmedia var på väg att köpas upp. Men sedan blev det tyst om affären.
– Den mediala uppmärksamheten kring affären kan ha påverkat, menar Robert Rosén, tidigare chefredaktör på Gefle Dagblad, nu mediaanalytiker.

Enligt uppgift brådskar det för Mittmedia som svajar rejält ekonomiskt.  2017 visade koncernen, som idag omfattar totalt 28 tidningar och en rad nyhetssajter, rejält röda siffror, minus 180 miljoner.

Besked om affären skulle ha kommit dagarna före jul, men istället har det nu blivit helt tyst kring det eventuella uppköpet. 

Besked före februari

En av de som varit flitigt förekommande i media kring affären är Robert Rosén, tidigare chefredaktör för Gefle Dagblad och idag mediaanalytiker.
Han har länge följt Mittmediakoncernen och han var den som avslöjade att affären var på gång:

– Den mediala uppmärksamheten kring affären kan ha påverkat, menar Rosén som nu säger tidsplanen är att få det klart innan februari.

Enligt hans uppgifter är det norska Polaris, ägt av Schipstedtkoncernen, som tillsammas med Västerbottenskuriren och Norra Wermlandstidningen vill köpa upp Mittmedia.

Inga kommentarer från Mittmedia

SVT har under dagen på olika vägar sökt kommentarer från företrädare inom Mittmedia, men ingen har velat – eller sagt sig kunna-  säga något om jätteaffären.

Alla frågor hänvisas i dagsläget till Bengt Ottosson, Mittmedias styrelseordförande, en person som bara nås via e-post.

SVT: att det blivit så tyst kring affären, kan det handla om att det  kommit nya intressenter ?

– Nej, det tror jag inte, snarare tvärtom,  säger Robert Rosén.  Enligt hans uppgifter är har även Bonnierkoncernen visat intresse att lägga ett bud.

SVT; med tanke på Mittmedias bekymmersamma ekonomi, kan egentligen dagens ägare, två liberala stiftelser, räkna med att få någonting för Mittmedia?

- Nej, jag tror inte de kommer att få så mycket, säger Rosén.

– Det har talats om runt 100 miljoner, och det kan ju tyckas vara mycket pengar, men det ska ju jämföras med de 450-500 miljoner Mittmedia betalade bara för Dalarnas Tidningar, säger han.

– En köpare tar ju över en koncern där kapitalbehovet är skriande, pengar måste in snabbt. konstaterar han.

”Har förköpt sig”

Frågan är ju då varför Mittmedia – en av landets verkliga mediajättar – har hamnat i den här prekära situationen.

Robert Rosén pekar ut främst två orsaker – dels de många uppköpen av tidningar, och dels den omfattande satsningen på de digitala plattformarna.

– Precis som tidningskoncernen på västkusten, Stampen, har Mittmedia förköpt sig, menar han.

– Vad det här kommer betyda den lokala journalistiken, för läsarna, ja, det vågar jag knappast tänka på, säger Rosén.

– Blir det ingen affär så är det nog ganska kört, säger han, och lägger till att de som tar över troligen kommer att behöva skära ner på kostnaderna.

Samtidigt, menar Rosén, är det troligen just den digitala strukturen som byggs inom koncernen som intresserar köpare.

– Mittmedia har satsat hårt de senaste åren och även legat i framkant.

Konkursmässigt?

SVT: Ja, om det inte blir någon affär, vad händer då? 

– Ja, jag vet inte, och jag undrar om de vet det själva inom Mittmedia, säger Robert Rosén.

SVT; bedömer du Mittmedia som rent av konkursmässigt?

– Ja. Jag undrar hur koncernen ska få ihop ett bokslut för 2018, avslutar han.

Stiftelser äger Mittmedia

Visa

Mittmediakoncernen ägs Mittmedia ägs till 70 procent av Nya Stiftelsen Gefle Dagbland och till 30 procent  av Stiftelsen Pressorganisation, bägge  stiftelserna är knutna till det politiska partiet Liberalerna.

Sundsvalls Tidning och Örnsköldsviks Allehanda köptes redan i mitten av 80-talet upp av det tidningsföretag som senare ombildades till Mittmedia.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Mittmedia

Mer i ämnet