Afroditi Kellberg, presschef Nordea, kan inte ge något besked om ersättning till kvinnan som drabbats av en bedragare

Nordea lovar ingen ersättning

Publicerad

Nordea kommenterar inte enskilda fall och vill därför inte göra några utfästelser till den 82-åriga kund som nyligen lurades på 250 000 kronor.

Fallet med den lurade kvinnan i Sundsvall har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som nu utreder ärendet. Afroditi Kellberg, presschef Nordea, säger till SVT att man alltid följer deras rekomendationer.

Kellberg menar även att banken ser ARN:s tidigare beslut som vägledande. Det kan då nämnas att ARN så sent som i somras utredde sex fall av bedrägerier som involverade BankID. Flera av fallen gällde Nordeakunder och endast i ett fall fann ARN att kunden handlat klandervärt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.