Foto: TT

Ny e-tjänst förenklar för restauranger

Publicerad

Många som startar och driver restaurang tycker det är krångligt med alla tillstånd att hålla reda på. Med digitala tjänster ska det nu bli enklare och först ut är Örnsköldsviks kommun.

De nya ”serverat-tjänsterna” ska underlätta för både restaurangföretagare och kommunens handläggning av tillståndshantering.

– Målet är att vi genom samverkan ska göra vardagen enklare för våra medborgare. Istället för att fylla i pappersblanketter ska tjänsterna kunna skötas via dator eller mobil. Det ska vara smidigt att starta företag och kommunikationen med kommunen ska vara snabb och effektiv, säger Jens Danielsson, IT-chef vid Örnsköldsviks kommun till kommunens hemsida.

Lanseras i hela länet

Tjänsterna är anslutna till en sammansatt bastjänst som förmedlar information från myndigheternas register där restaurangföretagaren får en förifyllnad av sina uppgifter.

Tjänsterna har tagits fram i projektet eSamverkan – ett samarbete mellan Västernorrlands sju kommuner samt Hudiksvall och Nordanstigs kommun som hittills tagit fram ett hundratal digitala tjänster. Under våren kommer de övriga kommunerna också att införa serverat-tjänsterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.