Lars Nord, professor vid Mittuniversitetet

Ny medieutredning – men vad betyder det för dig?

Uppdaterad
Publicerad

Trots att vi omges av medier tycker hälften av svenska folket att man får veta för lite. Frågan är om medieutredningen råder bot på detta?
Vi frågade medieforskaren Lars Nord vid Mittuniversitetet.

Så kom den då, den stora medieutredningen som presenterades under buller och bång på måndagen. Men har det någon betydelse?

– Jo, det är nog rätt viktiga frågor. Utredningen visar att hälften av svenska folket anser sig få veta för lite om vad som sker i samhället och då är det viktigt att fundera på hur en lokal journalistik ska fungera så att man får reda på det som är viktigt, säger Lars Nord, professor vid Mittuniversitetet.

– Utredningen är ett steg i rätt riktning. Det gamla presstödet har 40 år på nacken och fungerade inte längre. Att satsa på digitala medier är viktigt oavsett plattform men här finns det mer att göra än vad som föreslagit idag.

SVT: Har utredarna hittat någon lösning som värnar den lokala journalistiken?

– Man har sagt att man ska värna områden där det råder medieskugga och det är både i glesbygd och runt storstäderna där det inte finns lokala medier. Det är en bra ambition att satsa på dessa områden men de pengar som anslås räcker inte för den storslagna uppgiften. Om man vill att staten ska garantera den goda journalistiken så måste det finnas en politisk vilja att göra det fullt ut och jag är inte övertygad om att den viljan finns, säger Lars Nord.

SVT: Det pratas om ett nytt bolag som ska sköta detta över landet. Kommer det att fungera?

– Ja det är lite intressant med ett statligt och offentligt bolag som ska finnas i kanaler som redan existerar, fast jag tror att det skulle lösas enklare om de nuvarande public service-bolagen som SVT och SR i högre grad samarbetar med kommersiella  medier i de områden där det är särskilt angeläget.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer