Foto: Scanpix

Olika syn på jobbprestation

Uppdaterad
Publicerad

Arbetsgivare och anställda har olika syn på vad som leder till minskad prestationsförmåga på jobbet.

Medan de anställda anser att det är arbetsrelaterade problem som gör att de presterar sämre, menar arbetsgivarna att det är problem i privalivet som är den främsta orsaken. Det här visar en undersökning som Länsförsäkringar gjort.

76 procent av företagarna i Västernorrland svarar att det är privatrelaterade problem som i första hand leder till att det presteras sämre på jobbet. Bland de anstälda är det endast 44 procent som tror det. Skillnaden i uppfattning kan påverka vilken hjälp företagen erbjuder sina medarbetare.

Svårt att få hjälp

– Att det råder olika syn på vad som försämrar prestation på jobbet kan få konsekvenser för hur företagarna upplever sitt ansvar som arbetsgivare och vad de erbjuder sina anställda för hjälp. Få arbetsgivare i små företag har resurser och kompetens att hantera de frågor som bidrar till ohälsa och därmed försämrad arbetsprestation. Till detta kommer sårbarheten vid prestationsbortfall för små och nystartade företag, säger Anna Karin Lindeberg, hälsostrateg på Länsförsäkringar.

I undersökningen svarar 56 procent av de anställda att de anser att stress på grund av hög arbetsbelastning är den främsta anledningen till sämre prestation. Av företagarna är det bara 24 procent som anser det.

Viktigt med förebyggande

– Det bästa är förstås att vara införstådd i hur man skapar goda och hälsofrämjande arbetsförhållanden och vara lyhörd för tidiga signaler på ohälsa, men denna kompetens finns sällan i små förtetag. Samtidigt visar forskning att det är viktigt att förebyggande åtgärder sätts in innan det går så långt så att en anställd blir sjukskriven. Att få konkret hjälp i ett tidigt skede minskar risken för sjukdomar och sjukskrivning senare i livet menar Anna Karin Lindeberg.

– Man tror kanske som småföretagare att man känner sin personal och vet hur var och en mår, men så är det förstås inte alltid. Dessutom är anställda i små organisationer oftast väldigt lojala, man vet vad det innebär om man inte finns på plats så man ”biter ihop” och tränger bort symtom. En dag så går det kanske inte längre, och vägen tillbaka kan vara både lång och smärtsam för såväl den drabbade som för företaget, säger Anna-Karin Lindeberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.