Foto: SVT

Örnsköldsvik bäst i klassen

Uppdaterad
Publicerad
Örnsköldsvik fortsätter att utmärka sig som den bästa skolkommunen i Västernorrland med drygt 87 procent gymnasiebehöriga niondeklassare. På bildningsförvaltningen ser man flera framgångsfaktorer.

– Vi har en relativt hög andel utbildade lärare i Örnsköldsvik och det är avgörande för kvalitén på undervisningen, så det tror vi är en viktig faktor, säger Mikael Breilin, verksamhetschef för grundskolan i Örnsköldsvik.

Kollegan Anders Fager ser fler förklaringar till att kommunen för femte året i rad toppar länsstatistiken vad gäller niondeklassare med godkända betyg.

– Vi bygger mycket på relationen till eleverna, att eleverna ska trivas på skolan. Det är inte eleven som behöver anpassa sig till skolan, utan vi försöker anpassa oss efter eleven.

Skolverkets betygsstatistik visar att antalet behöriga till gymnasiet minskar i Sverige. När skolåret ringde ut i Västernorrland på försommaren i år, var det 18,5 procent av niondeklassarna som lämnade grundskolan utan tillräckliga betyg för att kunna söka till gymnasiet. I Örnsköldsvik var motsvarande siffra 12,8 procent – högt över riksgenomsnittet.

SVT: Även om Örnsköldsvik ligger bra till, så är det ju en grupp som inte når behörighet även hos er. Hur jobbar ni med dem?

–  Det gäller att identifiera de här eleverna – vilka behöver vi kraftsamla kring, och där tror jag att vi har blivit ganska duktiga. Sedan gäller det att identifiera de delar där vi missar i undervisningen ute på skolorna och utveckla de bitarna, säger Mikael Breilin.

Andel behöriga till gymnasiet

Visa

Kommun / procent av elevantalet

Örnsköldsvik 87,2

Timrå 83,7

Sundsvall 81,6

Kramfors 80,5

Härnösand 77,3

Sollefteå 74,6

Ånge 72,3

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer