Foto: TT

Post- och telestyrelsen: ”Är problematiskt”

Uppdaterad
Publicerad

Post- och telestyrelsen ska se till att alla i Sverige har tillgång till telefoni.

Men det finns fall där ingen aktör kan leverera.

Post- o telestyrelsen har hittills fått upphandla en särskild lösning åtta gånger.

I slutet av november tappar boende i Östergraninge utanför Sollefteå den fasta uppkopplingen och många i byn blir utan telefon.

– Mobiltelefonin fungerar inte alls här, konstaterar Sven-Olof Jonsson, boende i Östergraninge.

”Ska hjälpa till när marknadskrafterna inte kan leverera”

Post- och telestyrelsen, som ansvarar för att alla ska ha telefoni även efter att kopparnätet försvunnit, råder Sven-Olof Jonsson att i första hand försöka byta leverantör – något som ofta inte funkar på landsbygden.

– Vi har kravet på oss att vi ska hjälpa till när marknadsaktörerna inte kan leverera telefoni. Har man försökt med de marknadserbjudanden som finns och ingen aktör kan leverera en fungerade telefonilösning så kommer man till oss, säger Ann-Sofie Fahlgren på Post- och telestyrelsen.

”Blir en jobbig situation”

Kan du förstå frustrationen om man blir av med det fasta nätet som har fungerat och får en lösning som är sämre?

– Ja, absolut. För många blir det här en ganska jobbig situation där man kanske måste kontakta flera leverantörer innan man hittar en lösning som fungerar just på den platsen där man bor.

Mobiltelefonnätet fungerar också dåligt i det här området, så man är ju ganska utsatt om det händer olyckor eller annat.

– Ja, det är ju problematiskt, konstaterar Ann-Sofie Fahlgren.

LÄS MER: Sven-Olof blir snart utan fast telefoni

LÄS MER: Regeringen satsar 150 miljoner kronor på bredband i glesbygden

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.