Jörgen Hellström, professor på Umeå Universitet, förklarar faktorer som kan få folk att ge sig in i kedjebrevsliknande brev.

Professor om vad som kan locka till pyramidspel

Uppdaterad
Publicerad

Det är psykologi och känslor som gör att människor satsar stora pengar i pyramidspelsliknande upplägg. Det menar ekonomiprofessorn Jörgen Hellström på Handelshögskolan i Umeå.

Organisationen Nanoclub lockar med stora vinster snabbt, samtidigt går en medlem ut och varnar för att det är bedrägeri och näst intill omöjligt att få ut några pengar. Verksamheten misstänks också vara ett olagligt pyramidspel och utreds av polisen. Trots det fortsätter folk att satsa pengar.

– Psykologi och känslor spelar stor roll när man hoppar på den här typen av investeringsupplägg, det menar professorn i finansiell ekonomi, Jörgen Hellström på Handelshögskolan vid Umeå Universitet.

Nanoclub

Stor tro ger felaktig bedömning

Jörgen Hellström tror att de som investerar visserligen konstaterar att vinstmöjligheterna verkar lite för bra för att det ska vara sant. Samtidigt vill man så gärna att det ska vara ett enkelt sätt att tjäna pengar på och då görs en felaktig bedömning av den information man har tillgång till.

– Det vi vet från forskningen är att man tenderar att övervikta positiva signaler jämfört med negativa, vilket gör att man medvetet eller omedvetet övertalar sig själv att det här skulle kunna vara en bra idé.

Kompislojalitet

Att rekryteringen sker mellan vänner och bekanta är också en viktig faktor.

– All sådan här försäljning och rekrytering som sker via vänner bygger på att man utnyttjar kompislojalitet, man kan till och med köpa produkter man inte vill ha för att vara lojal mot en kompis och ställa upp.

Jörgen Hellström tror också att rädslan för att stå utanför och att missa en förtjänst som vänner och bekanta håvar in, kan göra att folk satsar trots att de i grunden är skeptiska.

– Om man ser kompisar som är med och kanske tänker att de kommer att tjäna en massa pengar men inte jag, då kan det vara ganska smärtsamt och en mekanism som gör att man hoppar på ett sådant här upplägg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nanoclub

Mer i ämnet