Visa alla (2)

Internrapport: ”Flygplatsstängningen berodde på fjärrstyrningsfel”

En intern rapport från Luftfartsverket slår fast att Sundsvalls flygplats stängde på grund av att kontakten med de kameratorn som skickar bilder till flygplatsens fjärrstyrningscentral bröts. Men LFV:s flygsäkerhetschef vill inte kännas vid några problem.

Den 8 februari stängdes Sundsvall-Timrå flygplats efter ett strömavbrott som enligt Svensk pilotförening slog ut fjärrstyrningen till och från flygplatsen.

– Den information vi har är väldigt tydlig och visar att det var en komponent mellan kontrollcentralen och kameramasten som fallerade. Till skillnad från det Luftfartsverket, LFV gått ut med är det vår uppfattning att Sundsvalls flygplats inte hade behövt stänga om man hade haft en traditionell torndrift, med flygledare i tornet, menar Tomas Gustafsson i Svensk Pilotförening.

LFV tillbakavisar

Men LFV:s flygsäkerhetschef Jan-Olof Ehk tillbakavisar uppgifterna.

– Vi stängde på grund av att vi hade två av tre strömkällor som var ur drift och då ska vi stänga, hävdar Jan-Olof Ehk.

Intern rapport ger annan bild

Men en intern rapport från Luftfartsverket som SVT tagit del av slår fast att flygplatsen stängde som en konsekvens av att en så kallad UPS, ett batteri som ska försörja flygplatsens kameratorn med avbrottsfri kraft, slutade att fungera.

Så här står det i rapporten om incidenten:

”Det innebar att bilden på skärmarna i RTC Sundsvall uteblev. Konsekvensen blev stopp i flygtrafiken från kl 15:30 den 8 februari till kl 06:00 den 9 februari och påverkan på tio flighter.”

”Hade inte med fjärrstyrningen att göra”

Men flygsäkerhetschefen står fast vid att flygplatsstängningen inte hade med fjärrstyrningen att göra.

– Att vi har fel på ett batteri har ingenting i sig med fjärrstyrningen att göra, säger Jan-Olof Ehk.

Luftfartsverket vill gå vidare med fjärrstyrningstekniken och har tecknat avtal om att fjärrstyra flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö från Arlanda. Det oroar Svensk Pilotförening.

”Inte trygga”

– Vi är inte trygga med den tempoökning vi ser när fyra medelstora flygplatser på relativt kort tid ska driftsättas under en central, säger Tomas Gustafsson.

Bör inte LFV ta piloternas oro på allvar?

– Ja, om piloterna tycker det. Vi har brukarmöten med piloterna, JAS-piloter, helikopterpiloter och piloter runt Sundsvall, och vi har bara fått positiva signaler, hävdar Jan-Olof Ehk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fjärrstyrd flygledning

Mer i ämnet