Så fungerar avtalet med inkassojätten som ligger bakom ökningen av Kronofogdeärenden Foto: Jessica Gow TT

Så hamnade ”Eva” och ”Gun” från Västernorrland hos fogden

Uppdaterad
Publicerad

Tusentals västernorrlänningar har hamnat hos Kronofogden. I många fall rör det sig om små skulder som får så allvarliga konsekvenser att det leder till betalningsanmärkning. Bakgrunden är att regionen tecknat avtal med världens största inkassoföretag, Intrum.

För ett par år sedan skickade Region Västernorrland 320 ärenden till Kronofogden, men sedan man tecknade avtalet med Intrum har inkassoärenden skjutit iväg på ett anmärkningsvärt sätt. Under de elva första månaderna 2018 har antalet inkassoärenden ökat till 3 379.

Det framgår i Uppdrag gransknings program ”Sverigekraven”.

Sverigekraven

Små skulder – stora konsekvenser

Över 700 ärenden rör skulder under 200 kronor.

– Vi tar aldrig ställning till skuldens storlek eller om kravet är riktigt. Vårt uppdrag är att förmedla den sökandes krav och ur den aspekten tar vi aldrig ställning till skulden storlek. Om det så rör sig om 19 öre eller 19 000 så hanterar vi kravet på exakt samma sätt, säger Andrea Gleerup, enhetschef hos Kronofogden och fortsätter:

– Däremot kan man ju undra när det dyker upp många små ärenden om det inte gått att lösa på något annat sätt. Samhället har ett ansvar att inte försätta människor i överskuldsättning och det här är ett exempel på att enskilda kan hamna i kläm för småbelopp.

Gun, 80 fick betalningsanmärkning

Det här blir påtagligt i Västernorrland. Eva i Örnsköldsvik behövde förnya sitt recept men betalade avgiften på 80 kronor försent vilket ledde till en dröjsmålsränta på 88 öre som skickades till Kronofogden.

Hon krävdes då på inkassoavgift, ansökningsavgift samt en ombudskostnad. Totalt 860 och 88 öre kronor vilket hon inte klarade av att betala. Resultat; en betalningsanmärkning.

80-åriga Gun i Sundsvall blev också sen med betalningen när hon varit hos arbetsterapeuten. Intrum krävde dock att hon skulle betala inkassoavgiften och det var den som hamnade hos Kronofogden.

”Det är fel”

Med inkassoavgift, ansökningsavgift och ombudskostnad blev slutnotan 860 kronor och även i hennes fall, en betalningsanmärkning som kom lagom till jul.

-  Det är fel. Vi är pensionärer och har inte så mycket att röra oss med och hade dom bara hört av sig och pratat med mig hade vi ordnat upp det utan att det skulle bli så här, säger Gun till SVTs Uppdrag granskning.

Nytt avtal med Intrum

Under 2018 nästan fördubblas antalet inkassoärenden till Kronofogden från kommuner, landsting och regioner. Antalet ärenden ökar från 60 000 till 110 000 ärenden och det sker samtidigt som Sveriges Kommuner och Landsting förhandlat fram ett nytt avtal med världens största inkassoföretag, Intrum eller som det hette tidigare, Intrum Justitia.

Region Västernorrland har anslutit sig till avtalet och det här har fått konsekvenser för tusentals västernorrlänningar.

Flera kommuner har också tecknat avtal med Intrum men den kraftigaste ökningen av inkassoärenden har skett i regionerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sverigekraven

Mer i ämnet