Foto: Kommunalförbundet Svensk Ambulansflyg

Regionernas nya flygbolag får kritik från politiker

Uppdaterad
Publicerad

Nästa år drar verksamheten igång – full drift ska det vara 2023. Det handlar om regionernas nya gemensamma flygbolag för sjuktransporter, KSA. Flygplan för 720 miljoner är beställda och man räknar med att köpa in fler. Nu får flygbolagsprojektet vass kritik.

KSA står för Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg. Landets 21 regioner står bakom och tanken är få ett rikstäckande system för transporter av patienter.

Regionerna äger gemensamt flygplansflottan och anställer nu personal för fullt.

Umeå blir huvudbasen, och övriga två utgångspunkterna för de nya jetplanen blir Göteborg och Stockholm/Arlanda. Samtliga platser med universitetssjukhus i närheten, för Stockholm/Arlanda två: Akademiska i Uppsala och Karolinska Sjukhuset i Solna.

Hård kritik mot flygplanerna – från politiker

Men ska regioner syssla med att driva flygbolag? Nej, tycker nu vissa politiker ute i landet.

– Vi ska ägna oss åt sjukvård, inte flygverksamhet, tycker regionrådet i Skåne, Anna Mannfalk (M) som dessutom sitter i styrelsen för KSA.

– Det är en utmaning med tanke på den den lilla erfarenhet regionerna har av den här typen av verksamhet.

Än längre i sin kritik går regionpolitikern Henrik Johansson (L) i Örebro.

– Politiker ska inte leka flygbolag, säger han.

Nordlund går i taket

Uttalandet får Glenn Nordlund (S), regionråd i Västernorrland att gå i taket.

– Vi leker ingenting när det gäller sjukvård, vi driver ambulansverksamhet, kommenterar regionrådet Glenn Nordlund.

Nordlund är sedan i somras styrelseledamot i KSA. Du hör Nordlund om hans syn på satsningen här.

Det nya ambulansflygbolaget

  • KSA:s huvudkontor kommer att byggas upp i Umeå och 25 personer ska anställas. Rekrytering har inletts.
  • Till detta krävs 35 sjuksköterskor och 40 piloter. Sammantaget beräknas kostnaden för den fasta och den inhyrda personal att ligga på ungefär 113 miljoner 2022.
  • Två plan placeras i Umeå, två vid Arlanda och två i Göteborg. Sex plan är beställda och levereras med start i april 2021. KSA har option på ytterligare fyra.
  • Jetplanen, modell PC-24, byggs av den schweiziska flygtillverkaren Pilatus. Styckepris: 120 miljoner
  • Planen ska kunna frakta tre liggande patienter och fyra sittande och är specialinredda för att kunna flyga b la intensivvårdspatienter.
  • 2023 beräknas driftskostnaderna ligga på 230 miljoner kronor.
  • En särskild beräkning har tagits fram för att fördela kostnaderna rättvist mellan regionerna. Högst fast avgift har Region Norrbotten.

Källa: Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.