Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ringson svarar på kritiken

Uppdaterad
Publicerad

Under onsdagen kunde SVT Västernorrland berätta om bröderna Lundström i en by utanför Ullånger som kände sig lurade av telekomföretaget Ringson. Nu tillbakavisar företaget kritiken.

Bröderna ansåg att abonnemanget var dyrt, onödigt och att de blivit vilseledda angående ångerrätten. Företaget har nu via mail svarat på kritiken. De påpekar att deras abonnemang är billigare än Telias och dessutom tekniskt bättre.

Följer uppföranderegler

När det gäller ångerrätten menar företaget att de följer Telekområdgivarnas uppföranderegler och ångerrätt ges till alla kunder som använder sin telefon i privat bruk, oavsett om dessa är företagare eller inte, helt i linje med Allmänna reklamationsnämndens beslut. Ångerrätt gäller i 14 dagar från ingått avtal.

Kontrakt skickas

I inslaget berättade brödernas bror att  det inte fanns någon dokumentation av kontraktet med Ringson. Företaget å sin sida säger att de tecknar skriftliga avtal med sin kunder elektroniskt, sedan skickas en orderbekräftelse via vanlig post eller e-post.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.