I Västernorrland så bedriver alla kommuner växelvis fjärrundervisning på gymnasiet, bland annat i Sundsvall. Vi har träffat elever som berättar om hur det är på NTI gymnasiet. Två av dem är Elof Öhlén och Isabelle de la Rosée från årskurs 3 på estetprogrammet. I vanliga fall ses de i digitala klassrummen, men nu kunde klasskamraterna återförenas igen tack vare Robotwars.
Svårt att hitta disciplinen
En gemensam nämnare som båda eleverna nämner är just kompisar, hur ensamt det har känts utan att kunna träffas i verkligheten.
– Det jobbigaste har varit att man har varit så borta från sina vänner och man har inte haft så mycket kopplingar till andra människor. Det blir skavsår, säger Elof Öhlén.
– Det har varit jättesvårt att hitta motivationen till att göra uppgifter när man är själv och får inget stöd. Innan pandemin så hade jag träning efter skolan, men nu har jag äntligen kunnat gå tillbaka till den i alla falll, säger Isabelle de la Rosée.
Robotwars: Ljuset i mörkret
När vi frågar vad eleverna tycker om att träffas igen och krigas med sina robotar, så lyser de upp. Det är extra viktigt för dem i år, eftersom pandemin naturligt har separerat på klasserna. Därför har längtan efter att göra någonting tillsammans igen varit stor.
– Det är så viktigt för oss elever för att vi ska få kunna prova på sådana här riktiga produktioner och se hur det går till, säger Isabelle.
Det har även stor betydelse för deras framtid, förklarar Elof:
– Det är också viktigt rent akademiskt, för att då får vi göra någonting skarpt. Alltså får vi arbetslivserfarenhet. Det blir en möjlighet för alla elever att använda kunskaperna som de har lärt sig genom de här tre åren och faktiskt sätta det i praktik, säger Elof.