Förslaget har tagits fram på frivillig basis av av företaget Bygglim, ett av de bolag som utpekats som ansvariga för dumpningen. Det beskriver en omfattande process. Dumpningsområdet ska undersökas genom vattenprover och prover på sediment för att fastställa i vilken omfattning kvicksilver läcker från tunnorna som ligger på cirka 90 meters djup.
– Att vi tog fram det här var för att vi ville föra frågan om tunnorna framåt, men det betyder inte att vi accepterat ett ansvar för tunnorna, säger Maria Smeder Nyqvist som representerar Bygglim.
Ett fåtal tunnor bärgas
Ett fåtal tunnor ska bärgas. Planen är att, med hjälp av en fjärrstyrd farkost, först täcka in tunnorna i ett skyddande hölje, som gör att risken för läckage minimeras, för att sedan hissa upp tunnorna till en båt. Rost, vittring och innehåll i de bärgade tunnorna ska sedan undersökas.
Finns det någon erfarenhet av den här typen av bärgning?
– Nej, inte vad jag vet inom länet i alla fall men riskerna med en sådan aktivitet beskrivs i planen, säger Sören Thor på Länsstyrelsen i Västernorrland.
Dumpade lite var som helst
Även bottnar och sediment utanför dumpningsområdet ska analyseras. Enligt rapporten måste också en stor del av tunnorna lokaliseras. Bara en bråkdel av de 23 tusen tunnorna har hittats. Det kan bero på att en del av tunnorna dumpats på andra ställen än i det utpekade dumpningsområdet. Inledningsvis skedde dumpningarna lite var som helst och enligt vittnesuppgifter många gånger bara några kilometer från fabriken.
Oklart vem som ska betala
Riskbedömningen ska sedan ligga till grund för den slutgiltiga bedömningen om tunnorna ska bärgas men vem som i så fall ska betala är långt ifrån klarlagt. Alla tre utpekade bolag förnekar ansvar.
Flera juridiska processer pågår för att fastställa ansvaret och de inblandade bolagen processar redan nu i Mark- och miljödomstolen eftersom Bygglim kräver ersättning för sitt frivilliga åtagande med undersökningsplanen. Ingen vill riskera att få ett ansvar för tunnorna och historiskt sett har det ofta varit staten som fått betala för den här typen av gamla miljösynder.
– Det kan bli så i slutänden, konstaterar Sören Thor.