SCA: Sverker Martin-Löf avgår

Uppdaterad
Publicerad

SCA:s styrelseordförande Sverker Martin-Löf lämnar sina uppdrag vid årsstämmorna våren 2016 i de börsbolag där han i dag har styrelseuppdrag. Samtidigt meddelar bolagsstyrelsen att de kritiserade flygresorna ska granskas.

Beskedet kommer samtidigt som SCA granskats och bolagets toppar kritiserats för lyxiga jaktstugor och dyra resor med privatjet.

Granskning av resor

Slag i slag under tisdagseftermiddagen meddelade SCA:s huvudkontor att Sverker Martin-Löf beslutat att inte ställa upp för omval 2016. Samtidigt kom beskedet att det nu inleds en internutredning kring den senaste tidens uppgifter, bland annat om företagets affärsresor. Styrelsen aviserar också en översyn av resereglementet.

Skandal kring SCA affärsflyg

”Detta är en naturlig åtgärd givet det läge som uppstått genom mediers granskning och de frågor detta skapat hos aktieägare och andra intressenter”, skriver SCA:s ordförande Sverker Martin-Löf i ett pressmeddelande.

Bolagets privatjet

Svenska Dagbladets och analyssajten N360:s granskning har tidigare visat att vd:n Jan Johansson vid upprepade tillfällen ska ha tagit med sin fru på flygningar i bolagets privatjet. Hon ska också ha rest ensam.

Sverker Martin-Löf har informerat bolagets huvudägare, att han inte står till förfogande för omval vid årsstämmorna våren 2016 i de börsbolag där han i dag har styrelseuppdrag. Det rör inte bara SCA utan en rad företag inom Handelsbankensfären och deras maktbolag Industrivärden. Sverker Martin-Löf har under senare år rankats som svensk industris mest inflytelserika person.

Tungviktare i svensk industri

Sverker Martin-Löf är född i Hudiksvall 1943, och kommer alltså att vara 73 år 2016. Han ledde SCA som vd 1988 till 2002 och har sedan dess varit bolagets styrelseordförande.

Idag är han styrelseordförande i SCA, Industrivärden och SSAB, vice ordförande i Handelsbanken samt ledamot i Skanska och Ericssons styrelser.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skandal kring SCA affärsflyg

Mer i ämnet