Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Har eleverna på Gångvikens skola fått ett bättre språk? Hör Kajsa Hedblom Thurén, skolkurator på Gångvikens skola om projektet haft någon effekt eller inte. Foto: Tiffany Lind/SVT

Språkprojekt på Gångvikens skola i Sundsvall: ”90 procent av barnen lär sig fula ord på sociala medier”

Publicerad

Bland eleverna på Gångvikens skola i Sundsvall har språket blivit allt grövre.

Det påverkar både lärare och elever och har blivit ett arbetsmiljöproblem, enligt skolkuratorn Kajsa Hedblom Thurén.

Under våren 2023 skickade Kajsa Hedblom Thurén ut en enkät till alla elever på skolan. Efter enkäten sammanställts kunde man se att det grova språket påverkade eleverna negativt och att en stor del av barnen lär sig fula ord på sociala medier, såsom TikTok, Youtube och Instagram.

Språkprojektet på Gångvikens skola ska göra miljön på skolan tryggare och lära barnen att man måste vara snälla med varandra.

I klippet svarar Kajsa Hedblom Thurén, skolkurator på Gångvikens skola, på tre frågor om projektet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.