Surfplattan utvecklar undervisningen

Uppdaterad
Publicerad
Ettorna på Alneskolan i Örnsköldsvik lär sig läsa med hjälp av surfplattor – och klassens arbete följs av forskare vid Umeå universitet.

Alneskolan ingår tillsammans med tre skolor i Västerbotten i forskningsprojektet som har syftet att utveckla läs– och skrivförmågan hos yngre barn – ett relativt nytt, men prioriterat, forskningsområde.

Även om surfplattorna blir allt vanligare i undervisningen, har de en kort historia i de svenska skolorna och forskningen är begränsad. Men resultaten pekar mot en snabbare läsinlärning.

– Den forskning som finns tyder på att läs-, skriv- och kommunikationsförmåga utvecklas snabbare hos elever i årskurs ett som jobbar med läsplattor, än hos dem som jobbar med papper och penna, säger Jörgen From, docent i pedagogik vid Umeå universitet.

– Man tror framför allt att det beror på motoriken – barnen blir inte lika upptagna med att forma bokstäverna själva, utan man tar bort ett störmoment i lärprocessen.

Ettorna på Alneskolan har jobbat med surfplattorna sedan i höstas – och den nya tekniken används inte bara i språkundervisningen, även om det är där man upplever den största effekten.

– Vi använder den i alla ämnen. På idrotten filmar vi kullerbyttor och kollar balansen till exempel, säger Henrik Emanuelsson, lärare i klassen.

Kollegan Carina Wågström ser möjligheten till individanpassning som den största fördelen.

– Köper man ett läromedel kanske det passar 10 av klassens 23 elever bra, här hittar vi nivåerna hela tiden.

– Det finns ju oändligt antal appar och olika nivåer i appen också, så alla kan jobba på en nivå som blir en utmaning, säger Carina Wågström.

Både elever och lärare tycker att surfplattorna gör undervisningen mer lustfylld – och att det därför är lättare att koncentrera sig.

– Det blir enkelt och roligare. Man kan också lära sig att bli bättre på att räkna – och bli smartare, säger  Bea Greve, elev i ettan.

Finns det inga nackdelar med det här?

– Nej, inte som jag har sett ännu, säger Henrik Emanuelsson.

– Föräldrarna har sagt att man inte är så benägen att använda paddan hemma nu, utan att man leker mer.

Arbetet med surfplattorna har också fått föräldrarna mer involverade i undervisningen.

– Barnen är jättepigga på att visa föräldrarna vad de gör och på så sätt blir föräldrarna mer involverade i vad barnen gör på skolan. Den ganska begränsade forskning som än dock finns, visar också på den effekten, säger Jörgen From.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer